Sökning: "forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 58 avhandlingar innehållade ordet forskningsansats.

  1. 1. Intressentstrategier : en longitudinell studie av utvecklingen i två svenska företag

    Författare :Anders O. Ljung; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Företagsledningar ägnar en stor del av sin tid åt att hantera strategiska frågor av delvis annan art än de klassiska affärsstrategiska områdena som marknadspositionering och produktutveckling. Visavi intressenter som ägare, regering, massmedia och fackklubbar utformar de strategier för att säkra resursflöden och legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Kritiskt omdöme i samhällskunskap : Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

    Författare :Malin Tväråna; Inger Eriksson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; social science; civics; social science education; fairness; justice; civic reasoning; critical thinking; social science analysis; civic reasoning; teaching and learning; phenomenography; variation theory; intersubjectivity; activity theory; learning study; samhällskunskap; medborgarbildning; samhällskunskapsdidaktik; samhällsanalys; samhällsanalytiskt tänkande; kritiskt tänkande; rättvisa; ämnesdidaktik; didaktik; fenomenografi; variationsteori; intersubjektivitet; verksamhetsteori; learning study; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER

  3. 3. Informationssystem vid ökad affärs- och processorientering : egenskaper, strategier och utveckling

    Författare :Ulf Melin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; informationssystem; informationsteknik; systemutveckling; total quality management; business process reengineering; affärsprocesser; processorientering; förändringsarbete; Computer science; Datavetenskap;

    Sammanfattning : Att organisationer ställs inför ökat förändringstryck i form av konkurrens, förfinade kundkrav samt ökad kvalitet i produkter och tjänster är välkänt. Organisationer försöker möta detta genom förändring av egen verksamhet - en förändring som numera ofta innehåller ökad processorientering och kund/affärsorientering. LÄS MER

  4. 4. Making equality work : Ambiguities, conflicts and change agents in the implementation of equality policies in public sector organisations

    Författare :Anne-Charlott Callerstig; Jeff Hearn; Susanne Anderssson; Johanna Kantola; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Change agents; equality; gender; gender mainstreaming; organisation; policy implementation; Förändringsaktörer; genus; jämställdhetsintegrering; jämlikhet; implementering av politiska strategier; organisation;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to contribute to knowledge about the implementation of equality policies in public sector organisations. This is achieved through the development of a theoretical framework of feminist implementation studies. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv i sjuksköterskeutbildningen. Hur en grupp studerandes uppfattning av sjuksköterskans yrke förändras under tre år av utbildning

    Författare :Karin Linder; Institutionen för hälsovetenskaper; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Student nurse; learning; nursing care; perspective; change; Sociologi; Sociology; conception;

    Sammanfattning : This study is built around the following research question: "How do student nurses conceptions regarding their future profession change during their training in the three year nursing programme?" The study is longitudinal in character and consists of qualitative interviews conducted with eighteen students belonging to the same nursing class. The students were interviewed on four occasions during the nursing programme. LÄS MER