Sökning: "forskning 2011"
Visar resultat 1 - 5 av 143 avhandlingar innehållade orden forskning 2011.
1. Terapeuters och patienters tankar om vad som är verksamt i individuell psykoterapi
Sammanfattning : Det övergripande syftet för denna licentiatuppsats är att utforska psykoterapeuters och patienters tankar om vad som är verksamt i individuell psykoterapi med fokus på deras egna erfarenheter av psykoterapeutiskt arbete. Som metod för datainsamling och analys valdes grounded theory i båda de ingående studierna. LÄS MER
2. Development of a Novel Method for Lithium-Ion Battery Testing on Heavy-Duty Vehicles
Sammanfattning : Increasing demands for lower environmental impact from vehicles, including heavy-duty vehicles, have driven several vehicle manufacturers to consider adding hybrid electrical vehicles (HEV’s) to the product portfolio. Present research on batteries for HEV’s is mainly focused on lithium-ion battery chemistries, since lithium-ion batteries has the most promising technical potential compared to other types of batteries. LÄS MER
3. "Kan man särskilja kompetens från personlighet?" : En genusvetenskaplig studie av kompetens och ideal i fyra IKT-forskningsorganisationer
Sammanfattning : This thesis aims to describe how ideals and competence in four ICT-research organisations can be understood from a gender perspective. The four organisations are the Swedish Institute of Computer Science (SICS), Interactive Institute, SICS Center for Networked Systems, and Mobile Life VINN Excellence centre (Mobile Life). LÄS MER
4. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt
Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER
5. Gymnasielärarens uppdrag som mentor : En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet
Sammanfattning : Studien beskriver fyra gymnasielärares uppdrag som mentorer. Lärarnas uppdrag är inte knutet till ett specifikt skolämne utan avser en administrativ och stödjande funktion kring en avgränsad grupp elever eller en klass. LÄS MER