Sökning: "formell kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 28 avhandlingar innehållade orden formell kunskap.

  1. 1. Att få syn på avgörande skillnader : Lärares kunskap om lärandeobjektet

    Författare :Pernilla Mårtensson; Ulla Runesson; Ference Marton; Astrid Pettersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers of mathematics; mathematics learning; pedagogical content knowledge; mathematical knowledge for teaching; learning study; variation theory; division; decimal numbers; equation of the straight line;

    Sammanfattning : Lärare som undervisar i matematik förväntas kunna mer avancerad matematik än vad de undervisar om. Men formell matematikkunskap anses inte vara tillräckligt för att lärare ska kunna undervisa så att ämnesinnehållet blir begripligt för eleverna, de behöver även pedagogical content knowledge (PCK). LÄS MER

  2. 2. Universell utformning i praktiken : förståelse, genomförande och samskapande

    Författare :Emil Erdtman; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; universell utformning; tillgänglighet; stadsutveckling; samskapande; samverkan; policy; kunskap; process; funktionshinder;

    Sammanfattning : The thesis is a compilation of four articles and deals with Universal design in practice. This concept for designing for all is according to the Swedish Parliament and Government a guiding principle for the society. It is part of the implementation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. LÄS MER

  3. 3. Informellt lärande i en formell organisation : Om meningsskapande, kunskapsdomäner och kompetens i arbete med kommunala mål

    Författare :Camilla Seitl; Inga Wernersson; Lisbeth Eriksson; Thomas Winman; Gun-Britt Wärvik; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Goal formulation work; Meaning making; Domains of knowledge; Competence; Public organization; Målformuleringsarbete; Meningsskapande; Kunskapsdomäner; Kompetens; Offentlig verksamhet; Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om hur välfärdsaktörer (tjänstemän och politiker) i en kommunal organisation utformar mål för sin verksamhet. Aktörerna har ett samhällsansvar som innebär att de måste agera för att gå nya behov tillmötes. För att alla ska arbeta i samma riktning behöver tydliga mål utarbetas . LÄS MER

  4. 4. Barns ”växa vilt” och vuxnas vilja att forma : Formell och informell socialisation i en muslimsk skola

    Författare :Åsa Aretun; Gunilla Halldén; Hilde Lidén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School ethnography; sociology of childhood; age; socialisation; upbringing; religious education; Muslim schools; cultural politics; Skoletnografi; barndomssociologi; ålder; socialisation; uppfostran; konfessionell utbildning; muslimska skolor; kulturpolitik; Children; Barn;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how children as social beings and actors form themselves within the framework of a school institution that adults have set up in order to shape them in deliberate ways through nurturing education. The study is based on long-term fieldwork in a Muslim faith school in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Intra-Representational Practice : An Inquiry into the Conditions for the Possibility of Interdisciplinary Imaginative Collaborative Architectural Modeling in Sustainable Urban Design

    Författare :Pehr-Mikael Sällström; Daniel Koch; Helene Frichot; Gunilla Almström Persson; Isabelle Doucet; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Practice epistemology; Architecture; Urban design; Collaborative modeling; Interdisciplinary imagination; Communicative interaction; Representation; Distributed cognition; Intermodal communication; Trans-discourse.; Praktisk kunskap; Arkitektur; Stadsbyggnad; Kollaborativ modellering; Interdisciplinär föreställning; Kommunikativ interaktion; Representation; Distribuerad kognition; Intermodal kommunikation; Trans-diskurs; Arkitektonisk gestaltning; Architectural Design;

    Sammanfattning : A consequence of the concern for a sustainable future is that the number of experts needed to be included in the imaginative stage of architectural modeling is rising. This motivates a better understanding of the conditions for the possibility of transgressive collaborative plural imagination in architectural modeling. LÄS MER