Sökning: "form slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden form slöjd.
1. Slöjd som berättelse : - om skolungdom och estetiska perspektiv
Sammanfattning : The chief aim of this thesis is to explore aesthetic aspects of the Swedish school subject of sloyd. The research questions are: What do young people tell about sloyd? What aesthetic resources do they use? How can one describe the relation between what young people tell about sloyd and the aesthetic resources they use? A narrative approach was chosen to learn about activities and attitudes concerning aesthetic matters among young people in the 9th form in lower secondary schools. LÄS MER
2. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. LÄS MER
3. "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" : Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning
Sammanfattning : "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning. ("Fit the Girl for her Household Duties". Four Pioneer Women in Girls' Handicraft Education.)This dissertation deals with the development and establishment of girls' handicraft as a school subject in Sweden between 1880 and 1920. LÄS MER
4. Såga rakt och tillverka uttryck : En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet
Sammanfattning : Sloyd is related to craft knowing, making traditions and materiality. The meaning of knowing in sloyd is vaguely articulated and thereby can be interpreted by teachers in different ways. This study aims at contributing to an articulation of craft knowing within sloyd education. LÄS MER
5. Litteracitetsaktiviteter i slöjd och samhällskunskap : Fallstudier av flerspråkiga elevers textanvändning
Sammanfattning : The present thesis comprises two case studies of two multilingual pupils in second-ary school, focusing on the relationship between knowledge, language and learning through a comparison of literacy activities in the two school subjects, Textile Crafts and Social Studies.The theoretical framework is sociocultural and the research methods include ob-servations, interviews and artifact analysis of the literacy practices in the two sub-jects as well as analyses of spoken and written texts. LÄS MER