Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Immigrant students' opportunities to learn mathematics : In(ex)clusion in mathematics education

    Författare :Petra Svensson Källberg; Eva Norén; Paul Andrews; Anna Chronaki; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; immigrant students; narratives; learning opportunities; foregrounds; identity; policy texts; fabrication; deficit perspective; discourse; power; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : This thesis explores immigrant students’ opportunities to learn mathematics. The research is concerned with issues of social justice and adopts a socio-political approach. Immigrant students are often described as students who do poorly in school because they lack “Swedishness” and have insufficient Swedish language skills. LÄS MER

  2. 2. Writing-Weaving Sámi Feminisms : Stories and Conversations

    Författare :Ina Knobblock; Genusvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sámi people; Sámi feminism; Indigenous feminism; gender; settler colonialism; epistemicide; Sweden; decolonisation; resurgence; Indigenous methodologies; Indigenous epistemes;

    Sammanfattning : This dissertation explores, illuminates, and analyses Sámi feminist knowledges, conceptualised as diverse and fluid feminist knowledges that both arise within and create Sámi realities. Centrally, it contributes to and exemplifies Sámi inquiry and conversations where different people continuously create and re-create Sámi feminisms in various contexts. LÄS MER

  3. 3. Elever med utländsk bakgrund berättar : möjligheter att lära matematik

    Författare :Petra Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :matematik; elever med utländsk bakgrund; årskurs nio; elevperspektiv; diskurser; förgrunder; rationaler för lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever med utländsk bakgrund, som bor och går i skolan i mångkulturella och socialt utsatta områden, upplever sina möjligheter att lära matematik. Uppsatsen tar upp och diskuterar hur allmänna diskurser påverkar elevernas förgrunder och rationaler för lärande, och hur dessa på olika sätt bidrar till hur eleverna upplever sina möjligheter att lära matematik. LÄS MER

  4. 4. Nature Writing of the Anthropocene

    Författare :Christian Hummelsund Voie; Anders Olsson; Peter Mortensen; Scott Slovic; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :Anthropocenic awareness; nature writing; material nature writing; material ecocriticism; environmental justice; rhapsody; jeremiad; the dignification of the overlooked; functional aesthetics; anti-landscape; necroregion; retreat; confrontation;

    Sammanfattning : The point of departure for this study is the hypothesis that the American genre of nature writing has reached an important crossroads in the way it describes the human-nature relationship. My study argues that the awareness of the large-scale environmental changes that are signaled in terms such as the Anthropocene has changed the way nature writers approach their genre. LÄS MER

  5. 5. När fysik blir lärområde i förskolan

    Författare :Jonna Larsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; emergent science; physics; children; learning; preschool; begynnande naturvetenskap; fysik; barn; lärande; förskola;

    Sammanfattning : This dissertation includes four separate empirical studies, and is directed towards what happens when physics becomes a learning area in preschool. It is about children and preschool teachers exploring and working with physical phenomena such as friction, sound, floating and sinking. LÄS MER