Sökning: "feministisk"

Visar resultat 21 - 25 av 106 avhandlingar innehållade ordet feministisk.

  1. 21. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus

    Författare :Kristina Andersson; Christina Gustafsson; Annica Gullberg; Malin Ideland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Action research; feminist critique; gender; gender awareness; pre-school teachers; primary school teachers; science education; Aktionsforskning; feministisk kritik; förskollärare; genus; genusmedvetenhet; naturvetenskapernas didaktik; tidigarelärare; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER

  2. 22. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  3. 23. Spectral Inheritance : Unlearning the Maturity-trope

    Författare :Ruben Hordijk; Madina Tlostanova; Edyta Just; Sophie Withaeckx; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Spectral inheritance; Developmental man; Vulnerability; Childhood; Family abolition; Unlearning; Hauntology; Sociogeny; Genealogy; Figurations; Feminist theory; Decoloniality; Continental philosophy; Spektralt arv; Utvecklingsmänniska; Sårbarhet; Avlärning; Hemsökologi; Sociogenes; Genealogi; Figurationer; Feministisk teori; Dekolonialitet; Kontinental filosofi;

    Sammanfattning : Drawing on continental and decolonial feminist philosophy, Spectral Inheritance: Unlearning the Maturity-trope addresses the centrality of the notions of “maturity” and “development” in discussions of human subjectivity, temporality and ethics. Building on Sylvia Wynter’s framework, the dissertation proposes to read the Euromodern genres of Man in developmental terms. LÄS MER

  4. 24. Om miljöproblemen hänger på mig : Individer förhandlar sitt ansvar för miljön

    Författare :Emmy Dahl; Jane Summerton; Helen Peterson; Jonas Anshelm; Rolf Lidskog; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Individualized environmental responsibility; environmental discourse; environmental politics; feminist poststructuralism; focus groups; positioning; negotiating; gender; dass; gender discourse; subject position; troubled untroubled subject positions; Individualiserat miljöansvar; miljödiskurs; miljöpolitik; feministisk poststrukturalism; fokusgrupper; positionering; förhandling; genus; klass; genusdiskurser; subjektspositioner; problematiska oproblematiska subjektspositioner;

    Sammanfattning : När den svenska klimatdebatten intensifierades under 2000-talets första decennium tilldelades allmänheten en särskild roll. I den mediala och politiska debatten verkade lösningen på miljöproblemen intimt förknippad med individers livsstilar. LÄS MER

  5. 25. Att hjälpa andra : gåvans, rättvisans och medkänslans aporier i frivilligarbete

    Författare :Hanna Bäckström; Linda Berg; Sara Edenheim; Helen Andersson; Lisa Folkmarson Käll; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civil society; critical social work; empathy; ethics of care; feminist ethics; gifts; gift-giving; moral perception; poststructuralist ethics; solidarity; street-begging; voluntary social work; civilsamhälle; kritiskt socialt arbete; empati; omsorgsetik; feministisk etik; gåvor; moralisk perception; poststrukturalistisk etik; solidaritet; tiggeri; frivilligt socialt arbete; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : The thesis addresses the issue of social work in Swedish civil society, focusing on the ambition and practice of helping others as an existential as well as a social, political and cultural phenomenon. The aim is to study the ambiguities and aporetic conflicts that imbue helping activities and the desire to help others, using ethnographic as well as philosophical method. LÄS MER