Sökning: "femininitet"

Visar resultat 21 - 25 av 28 avhandlingar innehållade ordet femininitet.

  1. 21. Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring

    Författare :Anna Öqvist; Gun-Marie Frånberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to describe and analyse how pupils in 5th grade are doing femininities and masculinities in everyday school life. A particular focus is placed on how terms such as hora [‘whore'] and kärring [‘hag'] are used but also to some extent on how girls construct femininities in relation to one another through other linguistic and bodily actions. LÄS MER

  2. 22. Som vem som helst : Kön, funktionalitet och idrottande kroppar

    Författare :Elisabet Apelmo; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feminist methodology; phenomenology; disability studies; social movements; assistive technology; technology; difference; normality; feminism; gender; visual methods; video diaries; body; sport; disability sport; physical education;

    Sammanfattning : The main aim of this thesis is to explore young women’s lived experience of the body, which, on one hand, is viewed as deviant – the disabled body – and, on the other hand, is viewed as accomplished – the sporting body. The questions posed in the thesis are the following: how do the young women handle the two subject positions that emerge as a result of the perception of them as respectively deviant and accomplished, which forms of femininity are available to them and what are the strategies of resistance they develop. LÄS MER

  3. 23. I en klass för sig : Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

    Författare :Fanny Ambjörnsson; Mark Graham; Britta Lundgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Female socialization; girls; gender studies; sexuality; heteronormativity; class; normality; fieldwork; Gender studies; Genus;

    Sammanfattning : Samhällsvetenskaplig forskning har på senare år börjat uppmärksamma unga kvinnor, som tidigare fört en undanskymd tillvaro i skuggan av de unga männen. Syftet med denna avhandling är att, delvis i linje med denna forskning, undersöka hur tjejer i en svensk gymnasieskola skapar genus. LÄS MER

  4. 24. Carving out collective spaces : Exploring the complexities of gender and everyday stressors within rural youth leisure

    Författare :Anne Gotfredsen; Evelina Landstedt; Isabel Goicolea; Sanna Aaltonen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Youth mental health; stressors; leisure participation; gender; femininities; rurality; precarity; space and place; visual methods; ethnography; Public health; folkhälsa; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : Background: The reasons why young people are increasingly suffering frommental health problems, and the opportunities to turn this development aroundare globally debated. Stressors such as education, relationships, futuretrajectories of housing and employment all constitute important factors affectingyoung people’s mental health, leading to stress and achievement pressureespecially among girls and young women. LÄS MER

  5. 25. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER