Sökning: "feminin"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet feminin.

  1. 1. Adolescentes abandonnées : Je narrateur adolescent dans le roman français contemporain

    Författare :Malin Isaksson; Barbro Nilsson; Kerstin Munck; Véronique Simon; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; French language; l adolescente dans la littérature; adolescence dans la littérature; récit à la première personne; je narrateur; narrateur non fiable; focalisation; narratologie; perspective analytique intégrant les rapports sociaux de sexe; perspective genre; masculin féminin; stéréotypes masculin féminin; Franska; French language; Franska språket; Romance Languages; romanska språk;

    Sammanfattning : This thesis examines the image of the adolescent girl in contemporary French first-person novels, read from a gender perspective. It is both a thematic and a narratologic study of thirty-two novels (1950-1999), focusing on the use of stereotypical concepts of femininity. LÄS MER

  2. 2. Le c?ur, l?�me et le corps : Expressions de l?intime f�minin dans sept romans du XIXe si�cle et de l?extr�me contemporain

    Författare :Sophie Guignard; Sylviane Robardey-Eppstein; Shirley Jordan; Diana Holmes; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; French novels; « intime »; intimate; women writers; 19th century; extreme contemporary; heart; soul; body; psychoanalysis; feminist theory; semiotics; Claire de Duras; George Sand; Rachilde; Calixthe Beyala; Claire Castillon; Carole Martinez; Marie NDiaye.; Romance Languages; Romanska språk;

    Sammanfattning : This thesis examines representations of the intimate as experienced by female protagonists, through expressions related to the heart, the soul and the body, in a comparative study of novels by French women writers from the 19th century and the present day. The corpus consists of seven novels : Ourika by Claire de Duras (1822), Lélia by George Sand (1833 & 1839), Monsieur Vénus. LÄS MER

  3. 3. Den östnordiske ballade - oral teori og tekstanalyse. : Studier i Danmarks gamle Folkeviser

    Författare :Sigurd Kvärndrup; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Literature; Litteraturvetenskap; Aesthetics; Estetik; Scandinavian languages; Nordiska språk; Litteraturvetenskap; Comparative literature;

    Sammanfattning : Disputatsen introducerer den internationale balladeforskning siden 1900, idet balladen beskrives som en internationalt udbredt kunstform med mange ganrer. Den indförer en skelnen mellem to af disse, östnordiske viser og vestnordiske kvad; sidstnävnte har et forläg i historiske begivenheder, myter eller litteräre fortällinger, mens viser generelt er fiktion med skabelonagtige handlinger. LÄS MER

  4. 4. Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet

    Författare :Fredrik Zimmerman; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Högstadiet genusaspekter; Ungdomar och könsroller; Pojkar; Studiemotivation; Manlighet; Boys; Masculinity; Motivation in education; Sverige; Könsroller; Grundskolan; Pojkar; Studiemotivation; Manlighet; Sverige; masculinity; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet;

    Sammanfattning : Att pojkar generellt presterar sämre än flickor i skolan har ofta hävdats ha en relation till normer kring maskulinitet. Normer kring maskulinitetens negativa inverkan på studievanor har observerats på skolor med en dominerande ”antipluggkultur” eller en dominerande ”ingen ansträngningskultur” bland pojkarna. LÄS MER

  5. 5. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER