Sökning: "fallstudie ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar innehållade orden fallstudie ledarskap.

  1. 1. Transformativ förändring och postkonventionellt ledarskap : en retrospektiv fallstudie med fokus på förändringsprocessen och ledarskapet

    Författare :Eva Norrman Brandt; Sofia Kjellström; Ann-Christine Andersson; Jacob Hallencreutz; Pia Andersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :Transformativ förändring; Vuxenutveckling; Postkonventionellt ledarskap; Agilt ledarskap;

    Sammanfattning : Introduktion. Förändringstakten ökar i samhället och påverkar organisationer och dess medlemmar. Förändringstrycket orsakas av en rad faktorer som teknisk utveckling, förändrad lagstiftning, kunders/intressenters behov och krav och ökande konkurrens på en global arena. LÄS MER

  2. 2. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Ledarskap i mellanrummen – fallstudie av gränsgångare och gränspraktiker ienkomplex samverkansmiljö

    Författare :Heiti Ernits; R Solli; M Sandoff; S Brorström; Marcus Jahnke; Mikael Löfström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ledarskap; Samarbete; Projektarbete; Project management; Leadership; Cooperation; Cooperativeness;

    Sammanfattning : Gränsöverskridande samarbete, samverkan och tidsbegränsade arbetssätt är på modet. Stadsplanering, samhällsstyrning, välfärdsproduktion och tackling av samhälleliga utmaningar sker allt mer i projektform och inkluderar en blandning av offentliga verksamheter, privata aktörer och intressenter. LÄS MER

  4. 4. Respect for People : Developing alternative understandings and relationships to ethics, leadership, and culture in Lean implementations

    Författare :Mia Ljungblom; Thomas Taro Lennerfors; Maria Fredriksson; Su Mi Dahlgaard-Park; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Culture; Developmental Leadership; Ethics; Leadership; Lean Management; Real Lean; Respect; Respect for people; Virtue ethics; Dygdeetik; Etik; Kultur; Ledarskap; Lean Management; Respekt; Respekt för männskan; Utvecklande Ledarskap; Äkta Lean; Engineering Science with specialization in industrial engineering and management; Teknisk fysik med inriktning mot industriell teknik;

    Sammanfattning : Successful Lean implementation is a combination of both technology and culture, using bothkey principles of continuous improvement (CI) and respect for people (RFP). However, manyorganizations fail to implement Lean and critical factors in this failure are leadership, cultureand the lack of RFP. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess

    Författare :Helena Sjunnesson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :bedömning; fallstudie; löst kopplade system; performativitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER