Sökning: "fallstudie barn"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden fallstudie barn.

  1. 1. Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet - En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn

    Författare :Kristian Lutz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet, är en avhandling som behandlar relationen mellan begrepp som utveckling, avvikelse och särskilt stöd i förskolan. Begreppet normalitet problematiseras i ett samhälleligt perspektiv och kopplas till olika aktörers utrymme att formulera "sanningar" rörande avvikelser. LÄS MER

  2. 2. Motsättningar i vårdarbete : en fallstudie av ett försök till samarbete mellan psykisk barn- och ungdomsvård och vuxenpsykiatri

    Författare :Anna-Lena Lindquist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; activity-matrix; contradiction; cooperation; experimental work condition; organisational change; teamwork; welfare work; work control; working group conflict;

    Sammanfattning : During a period of over five years two psychiatric teams have attempted to develop a programme for cooperation between child and youth care and adult psychiatric care in common premises in a local community just outside Stockholm. The thesis docu­ments, in six parts, the experiences from these experimental working conditions and how they were used to reach the desired goals of change in the organisations and in the activities of the teams. LÄS MER

  3. 3. Att balansera pedagogiska positioner i förskolans undervisning : en fallstudie om hur förskolepersonal hanterar pedagogiska dilemman

    Författare :Paulina Narkaj Adolfsson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag förändras mot ett större fokus på undervisningoch skapandet av förutsättningar för barn att utveckla förmågor inom olika innehållsområden. Samtidigt kvarstår förskolans centralamål som utgår från barns intressen, arbeta målövergripande och utifrån strävansmål. LÄS MER

  4. 4. Mentalizing : Competence and process

    Författare :Clara Möller; Rolf Holmqvist; Fredrik Falkenström; Elfrida Kvarstein; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflective functioning; dyadic mentalizing; parent-child interaction; therapeutic process; criminal offenders; mentalization-based treatment; mentalizing in action; explicit; implicit; psychotherapy process research; Reflective functioning; dyadisk mentalisering; föräldra-barn-interaktion; terapiprocess; kriminalitet; mentaliseringsbaserad terapi; psykoterapiprocessforskning; implicit; explicit;

    Sammanfattning : Mentalizing means making sense of oneself and others in terms of mental states, such as thoughts and feelings. The Reflective Functioning (RF) scale is the golden standard in measuring mentalizing. This thesis aimed to explore the concept of mentalizing and its operationalization RF in different contexts and what RF means in human interaction. LÄS MER

  5. 5. Stadsbarndom : Om barns vardag i en modern förort

    Författare :Bodil Rasmusson; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; neighbourhood; adult perspectives of the best interest of the child; qualitative methods; child´s perspective; developmental task; middle childhood; Urban childhood; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Children's conditions in urban environments are an important theme for understanding modern childhood, yet children have rarely been asked about their views of urban childhood conditions. The aim of the dissertation is: To describe the experts' attempts to create good conditions for growing up in an urban environment. LÄS MER