Sökning: "fairclough"

Visar resultat 1 - 5 av 24 avhandlingar innehållade ordet fairclough.

  1. 1. Från orsak till verkan : berättarstrategier i Sveriges Televisions inrikespolitiska nyhetsförmedling 1978-2005

    Författare :Michael Krona; Filmvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; media; domestic politics; journalism; power; Television; narrative; news; discourse; public sphere; moving images; Fairclough;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse the evolution of how domestic political news was constructed in television journalism from the end of the 1970s until the present day, and to discuss this in the context of contemporary political–economic changes in society. The empirical material is made up of domestic politics reporting on Swedish Television’s daily news programmes, Aktuellt (‘Current affairs’) and Rapport (‘Report’), in three different periods. LÄS MER

  2. 2. Introduktionsverksamhet för nyanlända elever i grundskolans tidiga år

    Författare :Katarina Sundström Rask; Åsa Wedin; Jenny Rosén; Natalia Ganuza; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; newly arrived pupils; school introduction; new arrival programme; Fairclough; Critical discourse analysis; interviews; elementary school; early school years; discourse; footing; discursive practice; nyanlända elever; introduktionsverksamhet; skolintroduktion; introduktionsgrupp; Fairclough; kritisk diskursanalys; mottagningsenhet; intervjuer; grundskolans tidigare år; diskurs; positionering; diskursiv praktik; Utbildning och lärande; Education and Learning;

    Sammanfattning : Children who migrate to Sweden are usually introduced to the Swedish school through some kind of introduction programme in their new community. This study examines the experiences of newly arrived children participating in school introduction in the early school years, as well as the experiences of the teachers and principals working with the programme. LÄS MER

  3. 3. Nationen och hans hustru : Feminism och nationalism i Israel med fokus på Miriam Kainys dramatik

    Författare :Yael Feiler; Lena Hammergren; Freddie Rokem; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; feminism; post-colonial theory; Israeli feminism; national identity; Israeli theater; Miriam Kainy; discourse analysis; Norman Fairclough; text; the New Jew;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to elucidate the tension between feminism and nationalism in Israel and to investigate the ways by which such discursive currents mark the identities of Israeli women. The specific field of investigation is Israeli theatre, and the identities examined are dramatic characters created by the Israeli playwright Miriam Kainy. LÄS MER

  4. 4. Folket, yxan och orättvisans rot. Betydelsebildning kring demokrati i den svenska rösträttsrörelsens diskursgemenskap, 1887-1902

    Författare :Victor Lundberg; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; identity; labour history; liberalism; nationalism; the people; populism; post-colonialism; post-modernism; radicalism; suffrage.; Gender studies; Modern historia ca. 1800-1914 ; Contemporary history circa 1800 to 1914 ; Political history; Genusvetenskap; gender; discourse community; democracy; civilization; Politisk historia;

    Sammanfattning : The People, the Axe and the Root of Injustice: the Swedish Suffrage Movement's Discourse Community 1887?1902, its Production of Meaning and the Concept of Democracy In this thesis, I present a study of the Swedish suffrage movement's discourse community. The analyses focus primarily on the core of this movement, the Swedish Public Suffrage Association (Sveriges allmänna rösträttsförbund). LÄS MER

  5. 5. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen

    Författare :Camilla Löf; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; livskunskap; life competence education; barndomssociologi; kritisk diskursanalys; skola; etnografi; värdegrundsarbete; demokrati; hälsa;

    Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER