Sökning: "förståelse text"

Visar resultat 1 - 5 av 59 avhandlingar innehållade orden förståelse text.

  1. 1. Läsa, förstå, analysera : En komparativ studie om svenska och franska gymnasieelevers reception av en narrativ text

    Författare :Maritha Johansson; Bengt-Göran Martinsson; Ann-Kari Sundberg; Anna Nordenstam; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Literary reception; comprehension; interpretation; analysis; literary conceptual tools; literary socialization; literature education; upper secondary school; Litterär reception; förståelse; tolkning; begreppsanvändning; analys; litterär socialisation; litteraturundervisning; gymnasieskola; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till en ökad kunskap om hur litterär socialisation genom undervisning i olika kontexter påverkar elevers sätt att förhålla sig till en narrativ text och vilka konsekvenser den litterära socialisationen får för olika aspekter av litteraturreception, såsom tolkning, förståelse och begreppshantering. I denna komparativa studie används Sverige och Frankrike som exempel. LÄS MER

  2. 2. Läsa matematiska texter : Förståelse och lärande i läsprocessen

    Författare :Magnus Österholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; matematiska texter; matematiska symboler; läsförståelse; historiska texter; läsprocess; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling behandlar läsning av matematiska texter; hur och vad man förstår och lär sig vid läsningen. Fokus ligger på läsprocessen, det vill säga själva läsandet av texten och vad man förstår efter att läst igenom texten. LÄS MER

  3. 3. Automated Text Analysis of Online Content in Marketing : Dictionray-Based Methods and Artificial Intelligence

    Författare :Christine Pitt; Esmail Salehi-Sangari; Julie Tinson; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Automated text analysis; content analysis; artificial intelligence-based tools; dictionary-based tools; marketing focus activity ies ; creation; experience; Automatiserad textanalys; innehållsanalys; artificiella intelligens-baserade verktyg; ordbok-baserade verktyg; marknadsfokusaktivitet er ; skapande; erfarenhet; Industriell ekonomi och organisation; Industrial Economics and Management;

    Sammanfattning : Far more than products or services, words are the most fundamental element in the exchanges between sellers and buyers. Understanding the words that constitute the text that is created when sellers and buyers interact with each other is therefore critical for marketing decision makers. LÄS MER

  4. 4. Adaptive Robot Presenters : Modelling Grounding in Multimodal Interaction

    Författare :Agnes Axelsson; Gabriel Skantze; Johan Boye; Elisabeth André; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Human-robot interaction; Dialogue; Presentation; Museum; Grounding; Multimodal; Feedback; Classification; Knowledge graphs; KG; KG-to-text; WebNLG; System; Learning; Large Language Model; LLM; människa-robot-interaktion; hri; dialog; presentation; museum; grundning; multimodal; multimodalitet; återmatning; klassifikation; kunskapsgraf; kg; kg-till-text; data-tilltext; webnlg; system; inlärning; lärande. stor språkmodell; llm; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : This thesis addresses the topic of grounding in human-robot interaction, that is, the process by which the human and robot can ensure mutual understanding. To explore this topic, the scenario of a robot holding a presentation to a human audience is used, where the robot has to process multimodal feedback from the human in order to adapt the presentation to the human's level of understanding. LÄS MER

  5. 5. On the Value of Pictures in Verbal Cognition

    Författare :Susanne Wiking; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; study-time; comprehension; illustrations; text enhancement; object-names; affective information; pictures; facial expressions; Psykologi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to analyze the value of pictures in a number of cognitive tasks that are predominantly verbal in nature. Three studies, with three experiments each, are included in the thesis. The first study found automatic interference effects from pictures (facial expressions) on the affective evaluation of words. LÄS MER