Sökning: "företagsekonomi marknad"
Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden företagsekonomi marknad.
1. En växande marknad : Studie av nöjdheten med konsumtionsrelaterade livsområden bland unga konsumenter
Sammanfattning : I den här avhandlingsstudien undersöks nöjdheten med tillvaron i vårt konsumtionssamhälle bland konsumenter i olika åldrar. De tre områden som för unga konsumenter (9 - 19 år) som grupp hade starkast samband med den övergripande nöjdheten: (1) att vara nöjd med sig själv, (2) sina kläder, samt (3) viktrelaterad hälsa, studeras sedan närmare. LÄS MER
2. Varför blev det (bara) en? : En studie av en offentlig marknad i förändring
Sammanfattning : De senaste två decennierna har forskare i Sverige och andra länder riktat allt större intresse mot offentliga marknader. Sådana organisatoriska arrangemang skapas runtom i svenska kommuner. Den här studien är en longitudinell studie av en process där en offentlig marknad för grundskoleutbildning skapas och utvecklas i en svensk kommun. LÄS MER
3. En företagsstrategisk analys av ekonomisk integration : konsekvenser av Europas inre marknad för svenska mindre tillverkande företag
Sammanfattning : Since the mid-eighties, progress in European economic integration has contributed to changing conditions for the conduct of business in many sectors of the economies. Such is the case in Sweden, whose commitment to the formal integration process also has changed in recent years, from a free trade arrangement (EFTA) via the European Economic Area (The EFTA states' affiliation to the European Union's Internal Market), to membership in the European Union. LÄS MER
4. Konst och marknad : en studie av resursanskaffningens inverkan på konstnärlig produktion
Sammanfattning : The aim of this thesis is to assess the influences of the procurement of resources within artistic production. The thesis consists of two studies. Study I has dealt with the programme planning for a Swedish theatre. LÄS MER
5. Market-Shaping as Meta-Strategy : A Strategy of Strategies
Sammanfattning : Markets are increasingly perceived as malleable systems constituted by actors that endogenously generate and shape the market. This view extends the traditional market view beyond the buyer-seller dyad and encompasses both directly market-related actors such as companies, suppliers, and buyers but also nonmarket actors such as regulators, lobbyists, journalists, activists, and the wider public. LÄS MER