Sökning: "för barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden för barn i behov av särskilt stöd.

  1. 1. Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd

    Författare :Joakim Isaksson; Rafael Lindqvist; Erik Bergström; Per Koren Solvang; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pupils with special educational needs; normality and deviance; special education; grounded theory; medical diagnoses; compulsory school; special support measures; Disability research; Handikappsforskning; Children; Barn;

    Sammanfattning : In Sweden, an increasing number of pupils are defined as having some form of difficulties in school. In order to receive special support measures in school, these difficulties must have been subject to a pedagogical examination that state that the pupil is in need of special support measures. LÄS MER

  2. 2. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa

    Författare :Maria Warne; Katja Gillander Gådin; Kristen Snyder; Monica Eriksson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescents; empowerment; health promotion; participation; positive health; salutogenic; settingsapproach; pupils; support; supportiv environment; students; teenagers; recuperation; youth; arenabaserat; barn; delaktighet; elever; empowerment; hälsofrämjande; positiv hälsa; salutogenes; stödjande miljö; tonåringar; ungdomar; återhämtning;

    Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER

  3. 3. Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg

    Författare :Peter Karlsudd; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special school.; school-age care system; mental handicap; leisure time teacher; Day-centre for school-age children; integration; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The main idea behind the Swedish welfare state is to create a society accessible to all citizens by using to general measures. It is, therefore, important to avoid segregation and special solutions, and instead increase the standard of normal activities. LÄS MER

  4. 4. Barnhälsovårdens förändrade roller och behov av digital utveckling

    Författare :Lotha Valan; Åsa Hörnsten; Ulf Isaksson; Karin Enskär; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Child health care; digital support; eHealth; eHealth literacy; health literacy; family-focused care; nursing; parents; parental stress; satisfaction; self-care; Barnhälsovård; digital support; egenvård; e-Hälsa; eHälsolitteracitet; familjefokuserad omvårdnad; föräldrar; föräldrastress; hälsolitteracitet; tillfredsställelse; omvårdnadsforskning med samhällsvetenskaplig inriktning; caring sciences in social sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska barnhälsovården är frivillig och kostnadsfri, och de flesta svenska familjer följer programmet. Den är dock inte jämlikt fördelad över landet och kan därför behöva utvecklas med fler digitala element och bli mer familjefokuserad. LÄS MER

  5. 5. Assessment and Remediation for Children with Special Educational Needs : The role of Working Memory, Complex Executive Function and Metacognitive Strategy Training

    Författare :Petri Partanen; Örjan Sundin; Jan Lisspers; Billy Jansson; Ann-Charlotte Smedler; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children with special educational needs; Assessment; Working memory; Working memory training; Complex executive function; Planning; Metacognition; Mathematical learning difficulties; Barn i behov av stöd; Utredning; Arbetsminne; Arbetsminnesträning; Komplex exekutiv funktion; Planering; Metakognition; Matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore the role of different assessment tools and training regimens in assessment and remediation for children with special educational needs in school. A central purpose of assessment explored was that it should inform remediation, teaching and instruction. LÄS MER