Sökning: "föräldrar pedagoger"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden föräldrar pedagoger.
1. Att inte vilja vara problem : social organisering och utvärdering av elever i en särskild undervisningsgrupp
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att ge en ”inifrån-beskrivning” av hur skolan organiserar verksamheten för elever i en särskild undervisningsgrupp. Vidare undersöker jag hur elever, pedagoger, föräldrar och elevernas tidigare klasslärare beskriver vad som utgör elevernas skolsvårigheter, i forskningsintervjuer. LÄS MER
2. Samspel för förändring : En konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter
Sammanfattning : The primary aim of this thesis is to formulate a theoretically and empirically based consultation model for psychologists in school contexts. Ideas and strategies are clarified so that they can be applied, evaluated, and further developed by other professionals. LÄS MER
3. Retoriska strider : Konkurrerande sanningar i dövvärlden
Sammanfattning : In the last couple of decades a particular interpretation of deaf and deafness has been established in ‘official’ arenas in Sweden. Deaf individuals, according to this view, should not be seen as disabled, but rather as belonging to a cultural and linguistic minority. LÄS MER
4. Rätt betyg för vem? : Betygsättning som institutionaliserad praktik
Sammanfattning : Betyg har haft ett stort utrymme i den skolpolitiska debatten. Framförallt har betygens bristande likvärdighet debatterats. Problemet har huvudsakligen konstruerats som lärares bristande professionalism. LÄS MER
5. Från monolog till dialog : Integration av nyanlända familjer i landsbygdsförskolor
Sammanfattning : Preschool is seen as an important integration arena for newly arrived families with young children. The reception of newly arrived families has for a long time been unevenly distributed in the country with a strong concentration on metropolitan areas and larger cities. LÄS MER