Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 43 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Robot Sound in Interaction : Analyzing and Designing Sound for Human-Robot Coordination

    Författare :Hannah Pelikan; Leelo Keevallik; Mathias Broth; Christian Licoppe; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Conversation analysis; Ethnomethodology; Human-robot interaction; Interaction design; Multimodality; Non-lexical sounds; Robot sound; Video analysis; Etnometodologi; Icke-lexikala ljud; Interaktionsanalys; Interaktionsdesign; Multimodalitet; Människa-robotinteraktion; Robotljud; Videoanalys;

    Sammanfattning : Robots naturally emit sound, but we still know little about how sound can serve as an interface that makes a robot’s behavior explainable to humans. This dissertation draws on insights about human practices for coordinating bodily activities through sound, investigating how they could inform robot design. LÄS MER

  2. 2. Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion

    Författare :Anita Nordzell; Gunnar Sundgren; Mats Börjesson; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School leadership; school management; educational management; membership categorization analysis; identity work; talk-in-interaction; meeting; interview; ethnomethodology; social constructionism; Skolledning; skolledare; kategoriserings- och konversationsanalys; identitetsarbete; interaktion; samtal; mötessamtal; intervjusamtal; etnometodologi; socialkonstruktionism; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. LÄS MER

  3. 3. Knowledge at play. Studies of games as members’ matters : Kunskap genom spelande. Studier av digitala spel och spelande som kunskapsdomän

    Författare :Ulrika Bennerstedt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital games; collaborative gaming; gameplay; learning; skill; transfer; coordinated action; professionalization; game education; assessment; institutionalization; gaming literacy; ethnomethodology;

    Sammanfattning : On a general level, this thesis seeks some answers to the broad question of what one can learn from digital games. With an analytical approach informed by ethnomethodology, the main thrust of the work is an exploration of members’ matters in the area of games and gaming. LÄS MER

  4. 4. Etnifierade polispraktiker : Hur etnicitet görs i polisers vardag

    Författare :Daniel Görtz; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; police; policing; ethncity; ethnomethodology; ethnography;

    Sammanfattning : This thesis analyzes how ethnicity is accomplished in the work of Swedish police officers. It draws on ethnographic data from participant observations and field interviews in Malmö and its theoretical framework is primarily based on ethnomethodology. LÄS MER

  5. 5. Kunskap i interaktion på en nyhetsredaktion : Om kollegiala möten i den redaktionella vardagen

    Författare :Jonas Risberg; Ann-Carita Evaldsson; Helen Melander; Mats Ekström; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Knowledge; organization; interaction; ethnomethodology; everyday pedagogical practices; instructions; newsroom; collegial encounters; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This study examines collaborative work between colleagues in the newsroom of local radio stations. Through the framework of ethnomethodology and conversation analysis the overall aim is to explore how backstage work in the newsroom is initiated, established, and negotiated as a collective knowledge-based practice. LÄS MER