Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 232 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Spinoza on Ethical Cultivation : An Analysis of Vulnerability, Empowerment, and Early Modern Cultura Animi

    Författare :Kasper Kristensen; Sharon Rider; Pauliina Remes; Justin Steinberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Benedict Spinoza; early modern philosophy; ethics; philosophical method; knowledge; cultura animi; spiritual exercises; virtue ethics; value theory; emotions; affects; moral motivation; Philosophy; with specialization in history of philosophy; Filosofi med filosofihistorisk inriktning;

    Sammanfattning : This dissertation concerns Benedict Spinoza’s (1632–1677) account of ethical life, emphasising the role of techniques and exercises for achieving greater power to control one’s thoughts, emotions, and actions. The study aims to show that Spinoza offers a much more coherent and ambitious ethical theory than what is commonly acknowledged, involving both theoretical and practical considerations. LÄS MER

  2. 2. Increasing Ethical Awareness : The Enhancement of Long-Term Effects of Ethics Teaching: A Quantitative Study

    Författare :Hans Teke; Johannes Persson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : In this study, the impact of two different “methods” for teaching ethics as part of the religious education in the Swedish upper secondary school have been compared by means of a non-randomized controlled trial in two parts, involving 15 teachers and 524 students. The question was which “method” had the greatest capacity to generate long-term ethical awareness in the students. LÄS MER

  3. 3. Introduction of School-Based HPV Vaccination in Sweden : Knowledge and Attitudes among Youth, Parents, and Staff

    Författare :Maria Gottvall; Tanja Tydén; Margareta Larsson; Anna T Höglund; Elisabeth Faxelid; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Human papillomavirus; HPV; cervical cancer; vaccination; condom use; adolescents; school-nurses; parents; knowledge; attitudes; intervention; Medicinsk vetenskap; Medical Science;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to provide a better understanding of knowledge, attitudes, consent, and decision-making regarding Human papillomavirus (HPV) vaccination, seen from the perspectives of concerned parties – high school students, school nurses, and parents.Two quantitative studies were performed: one descriptive cross-sectional study and one quasi-experimental intervention study. LÄS MER

  4. 4. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  5. 5. Of Ethics and Multilingualism in Internationalising Academia : Ethical Events in Swedish University Life

    Författare :Luke Holmes; Caroline Kerfoot; Linus Salö; Anthony Liddicoat; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Ethics; multilingualism; ethical event; responsibility; hospitality; Levinas; higher education; internationalisation; linguistic anthropology; linguistic ethnography; language policy and planning; language ideology; tvåspråkighet; Bilingualism;

    Sammanfattning : This thesis engages ethnographically with actors whose practices constitute contemporary Swedish universities and who pose and respond to everyday questions of ethics and multilingualism. In contradistinction to the discursively monolingual horizon of contemporary academia, the thesis thinks questions of language differently, contributing to the growing body of knowledge on socially and linguistically diverse practice in internationalising university life. LÄS MER