Sökning: "estetisk praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden estetisk praktik.

  1. 1. Intra-Representational Practice : An Inquiry into the Conditions for the Possibility of Interdisciplinary Imaginative Collaborative Architectural Modeling in Sustainable Urban Design

    Författare :Pehr-Mikael Sällström; Daniel Koch; Helene Frichot; Gunilla Almström Persson; Isabelle Doucet; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Practice epistemology; Architecture; Urban design; Collaborative modeling; Interdisciplinary imagination; Communicative interaction; Representation; Distributed cognition; Intermodal communication; Trans-discourse.; Praktisk kunskap; Arkitektur; Stadsbyggnad; Kollaborativ modellering; Interdisciplinär föreställning; Kommunikativ interaktion; Representation; Distribuerad kognition; Intermodal kommunikation; Trans-diskurs; Arkitektonisk gestaltning; Architectural Design;

    Sammanfattning : A consequence of the concern for a sustainable future is that the number of experts needed to be included in the imaginative stage of architectural modeling is rising. This motivates a better understanding of the conditions for the possibility of transgressive collaborative plural imagination in architectural modeling. LÄS MER

  2. 2. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Ethnography; Interaction; Interactional resources; Participation; Pedagogical praxis; PIMD;

    Sammanfattning : Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där eleverna utbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter. Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av 1960-talet. LÄS MER

  3. 3. Bilder av tonårsflickor : Om estetik och identitetsarbete

    Författare :Anette Göthlund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Estetik; estetisk praktik; modernitet; tonårsflickor; identitetsarbete; kön; självbild; självpresentation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en etnografiskt inspirerad studie som genom deltagande observation och intervjuer har studerat nio stycken femton/sexton-åriga flickor under drygt ett års tid. Studien handlar om tonårsflickornas identitetsarbete, med fokus på de estetiska intryck och uttrycksformer som man kan identifiera i samband med denna process. LÄS MER

  4. 4. Rådjur och raketer : Gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet

    Författare :Cecilia Andersson; Karin Becker; Staffan Selander; Mats Lieberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; informal image making; learning; creative practice; aesthetic production; struggle; ephemerality; high and low; art and aesthetic learning processes.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to describe and analyse the visual expressions of Street Art that occurs in the public space, and by doing so, to study this specifi c practice, and also elucidate the relation between public space as a democratic idea, a place for freedom of speech and as a planned, aesthetically shaped place. The intention is to throw light upon a central part of many young peoples lives in a didactic aspect. LÄS MER

  5. 5. Teaching as Attention Formation : A Relational Approach to Teaching and Attention

    Författare :Johannes Rytzler; Carl Anders Säfström; Gert Biesta; Niclas Månsson; Christiane Thompson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teaching; Attention; Didaktik; Rancière; Philosophy of Education; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to put forth and explore a notion of teaching as a practice of attention formation. Drawing on educational philosophy and the Didaktik/Pädagogik-traditions, teaching is explored as a relational and lived-though practice that can promote, form, and share attention. LÄS MER