Sökning: "en studie av att lära"

Visar resultat 1 - 5 av 120 avhandlingar innehållade orden en studie av att lära.

  1. 1. Learning psychotherapy : An effectiveness study of clients and therapists

    Författare :Inga Dennhag; Bengt-Åke Armelius; Helene Ybrandt; Jon Monsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychotherapy; psychotherapy education; trainee; learning; psykoterapi; psykoterapiutbildning; grundläggande nivå; student; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : Background Many psychotherapy studies with trainees have been conducted, but few have investigated how effective baseline trainee-led psychotherapies are. Baseline trainee-led psychotherapies are often provided by a professional education, and the therapists are often young, untrained and inexperienced. LÄS MER

  2. 2. Att vårda patienten inom operationssjukvård : en fenomenografisk studie

    Författare :Ann-Catrin Blomberg; Lillemor Lindwall; Birgitta Bisholt; Jan Nilsson; Barbro Arvidsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen var att beskriva uppfattningar av operationssjuksköterskans vårdande inom operationssjukvård och perioperativ vårdMetod: En kvalitativ beskrivande design med en fenomenografisk metod valdes i båda studierna (I och II). I studie I samlades data in genom intervjuer med 16 strategiskt utvalda legitimerade sjuksköterskor och studenter i sista terminen av grundutbildningen till sjuksköterska. LÄS MER

  3. 3. Att lära av och med varandra : En etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö

    Författare :Anna Ehrlin; Christer Bouij; Geir Johansen; Eva Georgii-Hemming; Maria Westvall; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; music education; preschool; language development; competence; leadership; musik; förskola; språkutveckling; kompetens; ledarskap; Didactics; didaktik; Musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment

    Författare :Sergej Ivanov; Janet Enever; Rodney Jones; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; criticality; transnational; curriculum theory; policy; upper secondary; history; learning environment; comparative; language teaching and learning; språkdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines conceptions of criticality and its instruction in the History learning environ- ment in Sweden, Russia, and Australia as evidenced in one sample upper secondary class in each country. To achieve this, data were collected at macro, micro and meso levels. LÄS MER

  5. 5. En tillvaro av utanförskap : En longitudinell studie om att vara i medelåldern och närstående till en person som insjuknat i stroke

    Författare :Britt Bäckström; Karin Sundin; Kenneth Asplund; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; familj; fenomenologisk hermeneutik; kvalitativ innehållsanalys; lidande; makar; medelålder; närstående; relation; sorg; stroke.; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Ett övergripande syfte med avhandling var att belysa den levda erfarenheten av att vara i medelåldern och närstående till en person som insjuknat i stroke för första gången och studera de närståendes erfarenheter av förändringen över tid under det första året efter utskrivning till hemmet, samt att belysa innebörden av medelålders makars levda erfarenhet av relationen till en partner som insjuknat i stroke; under det första året. Avhandlingen omfattar 4 delstudier (I-IV) som sammantaget utgör en longitudinell studie. LÄS MER