Sökning: "en skola för andra"

Visar resultat 1 - 5 av 96 avhandlingar innehållade orden en skola för andra.

  1. 1. En skola för andra : Minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan

    Författare :Ing-Marie Parszyk; Billy Ehn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; minority; children; adolescent; student; compulsory school; living conditions; teaching; language; mathematics; narrative; hermeneutics; interpretation; immanent pedagogics.; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The possibilities and problems of minority children and adolescents in a multicultural school are subjects of growing interest today. In this dissertation a new perspective on the subject is founded on the basis of the minority students' existential conditions in their school life. LÄS MER

  2. 2. 1:1 i klassrummet - analyser av en pedagogisk praktik i förändring

    Författare :Martin Tallvid; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; IT; klassrum; lärande; TPACK; en till en; 1:1; skola; laptop;

    Sammanfattning : I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två gymnasieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. LÄS MER

  3. 3. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER

  4. 4. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER

  5. 5. Vid framtidens hitersta gräns : Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola

    Författare :René León Rosales; Beatriz Lindqvist; Lahdenperä Pirjo; Anna Sofia Lundgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; grundskola; segregation; maskuliniteter; pojkar; etnicitet; etnografi; etnologi; pedagogik; Foucault; interpellation; Etnologi; Ethnology; Pedagogik; Education; Ethnology; Ethnology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to highlight the central conditions, norms and values which enable the staging of certain masculine pupil positions and hinder others at a school located in the northern part of the municipality of Botkyrka, during 2004–2005. The school and the neighbourhood in this study are characterized by a high percentage of people with immigrant background, a result of urban ethnic segregation. LÄS MER