Sökning: "elevers erfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden elevers erfarenheter.

  1. 1. Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter

    Författare :Monika Vinterek; Daniel Kallos; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; school; pupils; education; phenomenology; hermeneutic; life-world; interview; mixed-age; multi-age; ungraded; nongraded; combination class; vertical grouping; relationship; fenomenologi; intervju; livsvärld; skola; utbildning; skolhistoria; elever; årskursblandad; årskurslös; åldersintegrerad; klass; undervisning; B-form; relationer; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Mixing ages in school classes became more and more common during the last dec-ades of the 20th century. From being a way to organise classes out of necessity they have now come to be something which is implemented on the basis of pedagogical arguments. LÄS MER

  2. 2. Lust och olust : elevers erfarenheter i textilslöjd

    Författare :Stina Westerlund; Kajsa Borg; Inger Landström; Per-Olof Erixon; Marléne Johansson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school subject sloyd; experience-based learning; practical intersubjectivity; emotional practice; focus group interviews; video recordings; stimulated recall; secondary school; slöjd erfarenhetsbaserat lärande; praktisk intersubjektivitet; emotionell praktik; fokusgruppsamtal; högstadiet; rörlig bild; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate and analyse students’ expressions of pleasure and displeasure and how these are manifested in actions in the teaching of textile sloyd in lower secondary education. The study’s focus is on students’ expressions of pleasure and displeasure in social action in the working processes of textile sloyd and on how these expressions can be related to learning. LÄS MER

  3. 3. Samarbete mellan hem och skola : Erfarenheter av elevers, föräldrars och lärares arbete

    Författare :Gunilla Johansson; Karin Wahlberg Orving; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cooperation between pupils; parents and teachers; compulsary school; primary classes; Education;

    Sammanfattning : The main purpose of this study was to shed light upon several questions regarding co -operation between the home and school, based upon earlier research and empirical studies. The study focused on the opportunities and drawbacks as well as on the motives for home and school cooperation. LÄS MER

  4. 4. Erfarenheter och potentiella transformationer : Lärare och elever beskriver hur mobiltelefoner kan användas för skoluppgifter

    Författare :Tiina Leino Lindell; Stefan Hrastinski; Fredrik Enoksson; Martha Cleveland-Innes; Pär-Ola Zander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik; lärare; elever; mobiltelefoner; kulturhistorisk aktivitetsteori; multimodal diskursteori; regler; verktyg; arbetsfördelning; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks lärares och elevers erfarenheter av och synpunkter på mobilanvändning för skoluppgifter. Forskningsprojektet knyter an till en årlig studiebesöksaktivitet som äger rum i en medelstor kommun i västra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Skolformens komplexitet : elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan

    Författare :Therese Mineur; Magnus Tideman; Thomas Strandberg; Helena Hemmingsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils with intellectual disability; upper secondary school; special schools; school organization; categorization; Handikappvetenskap; Disability Science;

    Sammanfattning : The Swedish upper secondary education consists of different types of schools. One type of school is the upper secondary for pupils who have assessed as having an intellectual disability. LÄS MER