Sökning: "elever i gränslandet"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden elever i gränslandet.

  1. 1. På spaning efter livets mening. Om livsfrågor och livsåskådning hos äldre grundskoleelever i en undervisningsmiljö som befrämjar kunskapande

    Författare :Keijo Eriksson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; personal philosophy of life.; moral convictions; central values of life; Religious education; existential questions; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : This dissertation makes up the first report based on data collected during the project "Teenagers: aspects of their life style and attitudes" (Tonåringens livssituation och livstolkning) in the subject Religious Studies taken by pupils attending Year 9 during the 1993/94 school year. The general aim of the study is to discover the central values of life which pupils hold, as expressed in an essay on what is worth striving for in life. LÄS MER

  2. 2. Black & white or shades of grey : teachers perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching

    Författare :Lotta Leden; Lena Hansson; Andreas Redfors; Malin Ideland; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Nature of science; teachers perspectives; Didactical questions; Focus groups; Nature of science; School science; Science teaching traditions; Scientific literacy; Teachers’ perspectives;

    Sammanfattning : Avhandlingen utforskar lärares perspektiv och förhandlingar gällande vilken roll “naturvetenskapens karaktär” (engelska ”nature of science”, NOS) kan spela i grundskolans NO-undervisning. Tidigare forskning har visat att NO-undervisning ofta har ett starkt fokus på naturvetenskapliga begrepp och strukturerade laborationer med ett implicit fokus på ”korrekta svar”. LÄS MER