Sökning: "elev erfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden elev erfarenheter.

  1. 1. Erfarenheter av zen

    Författare :Sten Barnekow; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; bodily understanding; learning; transmitting; teaching; rituals; practice; zazen seated meditation ; anthropology of experience; Taiken; Erik; Zuiko; Brian; Minnesota Zen Meditation Center; USA; Dogen; Muho; Docho-san; Uchiyama Roshi; Shohaku and Yuko Okumura; Shorinji; Antaiji tradition; Soto school; Zen Buddhism; History of Religions; Japan; everyday life; slippers; pain; beer; talking; Non-Christian religions; Världsreligioner ej kristendom ;

    Sammanfattning : This work is not so much about religion as about individual religiosity. It is primarily about people practicing Zen, less about Zen Buddhism as a systematic ideology or philosophy. I set out from the start to try to explore the wide gap between theory and practice in Zen. LÄS MER

  2. 2. Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : -  ur ett elev- och lärarperspektiv

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. LÄS MER

  3. 3. Språkintroduktion som mellanrum : Nyanlända gymnasieelevers erfarenheter av ett introduktionsprogram

    Författare :Erika Bomström Aho; Åsa Wedin; Birgitta Ljung Egeland; Eva Sundgren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language introduction; newly arrived upper secondary school students; third space; identity; narrated experiences; språkintroduktion; nyanlända gymnasieelever; svenska som andraspråk; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen behandlar berättade erfarenheter av att vara elev på Språkintroduktion. Programmet är ett av fem introduktionsprogram i den svenska gymnasieskolan och tar emot nyanlända ungdomar i åldrarna 16 till 19 år. LÄS MER

  4. 4. Skriftligt eller muntligt? : Lärares och elevers erfarenheter av återkoppling i ämnet samhällskunskap i gymnasieskolan

    Författare :Anneli Wiker; Hans Lödén; Håkan Löfgren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : This study examines how teachers present feedback in high school social studies, how students understand said feedback, and how feedback can be a tool to help students achieve their goals.  In order to study subject specific feedback it is necessary to observe how teachers link subject material with assessment in their feedback to students. LÄS MER

  5. 5. Space and Place : Perspectives on outdoor teaching and learning

    Författare :Emilia Fägerstam; Lars Owe Dahlgren; Per Andersson; Katherine Stewart; Johan Öhman; Arne N. Jordet; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Outdoor teaching and learning; nature; school grounds; theory of place; Undervisning och lärande utomhus; natur; skolgård; platsteori;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore teachers’ and students’ experience and perception of outdoor teaching and learning. Further, it aims to explore influences of outdoor teaching on academic performance in biology and mathematics. The contexts for the thesis are a Swedish high school and Australian environmental education centres. LÄS MER