Sökning: "durkheim education"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden durkheim education.

  1. 1. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : konstruktionen af et objekt

    Författare :Morten Nørholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluering; evalueringsforskning; felt; kapital; habitus; social reproduktion; sociale dominansforhold; Bourdieu; Durkheim; Lundgren; Callewaert; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Afhandlingens teoretiske udgangspunkt er hos Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. Lund­gren, Staf Callewaert, det konkrete er en række evalueringer af uddannelser til (semi)professioner inden for sundhedssektoren. I afhandlingen konstrueres den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesorientering i AMS yrkesinformerande texter 1940-1970

    Författare :Jan Mannberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; careers education; occupational information text; Swedish Labour Market Board; unjust; limiting; concealing; adjustable; invisible pedagogy; collective conscience; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Careers education was first established in Sweden at the beginning of the 1940s. At that time it was mainly the concern of the Swedish Labour Market Board. LÄS MER

  3. 3. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : Konstruktionen af et objekt

    Författare :Morten Nørholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluering; evalueringsforskning; social reproduktion; sociale dominansforhold; doxa; habitus; felt; kapital; objektkonstruktion; pædagogik; sociologi; pædagogisk sociologi; forskning om forskning; refleksiv sociologi; auto-socio-analyse; Émile Durkheim; Pierre Bourdieu; Ulf P. Lundgren; Staf Callewaert; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Ph.d.-afhandlingen handler om evalueringer, om evalueringer af uddannelse med et fokus og perspektiv som er begrænset til en afdækning af forhold om evalueringer, til en formulering af en teori om evalueringer. I afhandlingens analyser og diskussioner anvendes teorier af Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. LÄS MER

  4. 4. Medborgarskap som demokratins praktiska uttryck : - diskursiva konstruktioner av gymnasieskolans elever som medborgare

    Författare :Lena Carlsson; Christer Fritzell; Bo Dahlin; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; democracy; citizenship; critical discourse analysis; reforms; policy; communication; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Abstract Carlsson, Lena (2006). ). Medborgarskap som demokratins praktiska uttryck i skolan. Diskursiva konstruktioner av gymnasieelever som medborgare. LÄS MER

  5. 5. Högskolelärares personliga teorier om sin pedagogiska praktik

    Författare :Solbritt Schyberg; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; university teachers? thinking; undergraduate education; teaching and learning; tacit knowledge; systems theory; student-centeredeness; practical knowledge; personal knowledge; Higher education; pedagogical competence; Pedagogy and didactics; tyst kunskap; systemteori; studentcentrering; praktisk kunskap; personlig kunskap; pedagogisk kompetens; högre utbildning; Grundutbildning; undervisning och lärande; universitetslärares tänkande; Pedagogik; didaktik; Higher education;

    Sammanfattning : In this study university teachers? personal theories of their pedagogical practice in basic courses in undergraduate education are described and analyzed. According to for example Polanyi (1958) and Bourdieu (1990) university teachers have developed a personal practical theory as participators in an academic social context, first as students then as teachers. LÄS MER