Sökning: "doxa"

Visar resultat 11 - 15 av 44 avhandlingar innehållade ordet doxa.

  1. 11. God in the Fourth Gospel : A Hermeneutical Investigation of the History of Interpretations

    Författare :Tord Larsson; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Trinity; Jesus; Logos; the Son; the Father; doxa; glory; activity of God; love of God; revelation of God; notion of God; theology proper; theology; God; Raymond E. Brown; Rudolf Bultmann; Heinrich Julius Holtzmann; Brooke Foss Westcott; John Calvin; Martin Luther; Reformation exegesis; interpretatory presuppositions; exegetical methods; hermeneutics; Wirkungsgeschichte; reception history; history of interpretations; Fourth Gospel; Johannine writings; Gospel of John; New Testament; Bible; accommodation; de-accommodation; Bibelvetenskap; General and comparative literature; literature criticism; literary theory; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori;

    Sammanfattning : This book presents an exhaustive and systematic investigation of six representatives of three important periods of New Testament interpretation: Martin Luther, John Calvin, Brooke Foss Westcott, Heinrich Julius Holtzmann, Rudolf Bultmann and Raymond E. Brown. LÄS MER

  2. 12. Människan i centrum : En studie av antropocentrisk värdegemenskap

    Författare :Fredrik Lundmark; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; anthropocentrism; egalitarianism; intrinsic and instrumental value; value change; value consensus; environmental ethics; animal rights; doxa; Sociologi; Sociology; Sociologi; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : Many factors indicate a number of fundamental changes in the last decades, with respect to people's views of animals and the environment, including our view of man's position in creation. In particular, the environmental and animal rights movements and their societal impact, and the fact that severalquantitative investigations show that people in general tend to place greater value in nature and in animals. LÄS MER

  3. 13. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : Konstruktionen af et objekt

    Författare :Morten Nørholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluering; evalueringsforskning; social reproduktion; sociale dominansforhold; doxa; habitus; felt; kapital; objektkonstruktion; pædagogik; sociologi; pædagogisk sociologi; forskning om forskning; refleksiv sociologi; auto-socio-analyse; Émile Durkheim; Pierre Bourdieu; Ulf P. Lundgren; Staf Callewaert; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Ph.d.-afhandlingen handler om evalueringer, om evalueringer af uddannelse med et fokus og perspektiv som er begrænset til en afdækning af forhold om evalueringer, til en formulering af en teori om evalueringer. I afhandlingens analyser og diskussioner anvendes teorier af Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. LÄS MER

  4. 14. Yrke, Status och Genus: En sociologisk studie om yrken på en segregerad arbetsmarknad : Occupation, Status & Gender - A sociological study of occupations on a segregated labour market

    Författare :Ylva Ulfsdotter Eriksson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Occupation; status; prestige; prestige hierarchy; gender; social dass; income; education; symbolic capital; doxa;

    Sammanfattning : This dissertation is a study of occupational prestige/ status with the purpose of describing and interpreting perceptions of occupational prestige. The analytical focus is the relationship between occupational prestige and gender. LÄS MER

  5. 15. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation

    Författare :Maria Wolrath Söderberg; Lennart Hellspong; Tina Kindeberg; Anders Eriksson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rhetoric; topoi; critical thinking; learning; Aristotle; Meaning making; Retorik; topos; doxa; kritiskt tänkande; pedagogik; Aristoteles; Retorik;

    Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER