Sökning: "doktorsavhandlingar språk och klass"

Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden doktorsavhandlingar språk och klass.

  1. 1. Vanära, fattigdom och dubbelarbete : om kvinnors platser och värden i folkhemmet i romaner och krönikor 1940–1955

    Författare :Therese Hellberg; Kristin Järvstad; Magnus Nilsson; Anna Williams; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Media history; women s literature; chronicles; novels; welfare state; citizenship; swedishness; sex; class; cultural production; reception; abortion; rape; motherhood; Mediehistoria; kvinnolitteratur; krönikor; romaner; folkhemmet; medborgarskap; svenskhet; kön; klass; kulturproduktion; mottagande; abort; våldtäkt; moderskap;

    Sammanfattning : My doctoral project aims to provide new knowledge about Swedish women’s writing between 1940 and 1955. I ask questions about how novels, short stories and chronicles depict women’s citizenship and produce ideas about the Swedish national community. LÄS MER

  2. 2. Att samtala om texter: från träteknik och svetsteori till antikens myter : Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program

    Författare :Pia Visén; Kristina Danielsson; Jenny Wiksten Folkeryd; Eva Maagerø; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; upper secondary vocational education; text-talk; cohesion; acitivity sequences; text-movability; läsande; gymnasial yrkesutbildning; textsamtal; kohesion; aktivitetssekvenser; textrörlighet; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from case studies of how text-talks in a Swedish upper secondary school vocational programme, function as a zone of proximal development for reading. The aim was to investigate how text-talks function as a basis for discussion about the text content and thereby have a potential for developing understanding for the subject-specific text content in the subjects of Carpentry Technology, Welding Technology and Swedish in one class in the first year of the Industrial Technology Programme. LÄS MER

  3. 3. Meningar i text : Satsradning i teoretisk och empirisk belysning

    Författare :Philippe Collberg; Svenska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Satsradning; koherens; diskursstruktur; textlingvistik; skrivande i skolan; pragmatik; satslänkning; diskurssemantik; språkriktighet; svenskämnesdidaktik; comma splie; coherence; discourse structure; text linguistics; students writing; pragmatics; clause linking; discourse semantics; language correctness; Segmented Discourse Representation Theory; comma splice;

    Sammanfattning : The topic of this thesis is the construction labelled satsradning in Swedish, which typically corresponds to the English term comma splice. They signify a case of two syntactically independent (main) clauses which are joined in the same orthographic sentence, without a coordinating conjunction. LÄS MER

  4. 4. På jakt efter språk : om språkdelen i gymnasieskolans svenskämne

    Författare :Fredrik Hansson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; educational linguistics; critical literacy; school subject Swedish; mother tongue subjects; upper secondary school; language development; subject didactics; writing instruction; explicit teaching; invisible pedagogy; metalanguage; grammar instruction; genre pedagogy; school subject Swedish;

    Sammanfattning : A common feature of existing research is that the linguistic part of the subject Swedish in upper secondary school appears to be diffuse and seems to lack core and theoretical framework. The purpose of the thesis ’Hunting for language’ is to describe and investigate how the linguistic part of Swedish is handled in upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar om ett värdigt liv" : människor med funktionshinder införlivar IKT i sina vardagliga liv

    Författare :Åsa Gardelli; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering Psychology; Teknisk psykologi; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på människor med funktionshinder och hur de kan påverka sin livssituation med informations- och kommunikationsteknologin (IKT) som verktyg. Människor med funktionshinder ses i många sammanhang som om de vore en enhetlig grupp utan att man beaktar att funktionshinder är en av de samhälleliga skillnader som, liksom ålder, kön, klass, geografisk region etc. LÄS MER