Sökning: "doktorsavhandlingar specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 122 avhandlingar innehållade orden doktorsavhandlingar specialpedagogik.

  1. 1. Specialpedagogik i Fritidshemmet : Från samlat forskningsläge till pedagogisk praktik

    Författare :Birgitta Lundbäck; Linda Fälth; Helena Ackesjö; Daniel Östlund; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special Education; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to research and practice with knowledge aboutspecial education in the activities of School-age Educare. Questions that seekanswers are how special education can be expressed in the activities of theSchool-age Educare and how Special education can be a resource at the SchoolageEducare and supplement the School-age Educare´s pedagogy. LÄS MER

  2. 2. Att räkna med alla elever : följa och främja matematiklärande i förskoleklass

    Författare :Helena Vennberg; Maria Berge; Gunnar Sjöberg; Anna Ida Säfström; Jorryt van Bommel; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool-class; mathematics; assessment; intervention; at-risk-student; special educational needs; Förskoleklass; matematik; specialpedagogik; lärande; bedömning; i-risk-elev; intervention; SUM; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har en speciell position mellan två skilda kulturer där utveckling och lärande har olika betydelse. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik. Avhandlingen består av fyra studier. LÄS MER

  3. 3. Samverkan blir kamp : En sociologisk analys av ett projekt i ungdomsvården

    Författare :Goran Basic; Malin Åkerström; David Wästerfors; Torbjörn Forkby; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; youngster; project; coordinator; triad; accounting through comparison; role; struggle; collaboration; alliance; conflict; sociology; conflict point of interest; team; dyad; förklarande jämförelse; kamp; roll; konfliktintressepunkt; samverkan; projekt; samordnare; ungdom; dokument; co-ordination; document; subvention; sociologi; konflikt; allians; Missbruks- och beroendevård; Substance Abuse Treatment; Special Education; Specialpedagogik; Social Sciences; Samhällsvetenskap; Kriminologi; Criminology; Work Life Studies; Arbetlivsvetenskap; Professionsstudier; Studies of Professions; Social Psychology; Socialpsykologi; Socialt arbete; Social Work; Sociology; Sociologi; co-ordination; document; subvention; youngster; project; coordinator; triad; accounting through comparison; role; struggle; collaboration; alliance; conflict; sociology; conflict point of interest; team; dyad; förklarande jämförelse; kamp; roll; konfliktintressepunkt; samverkan; projekt; samordnare; ungdom; dokument; sociologi; konflikt; allians;

    Sammanfattning : In this dissertation a collaboration project in Swedish youth care is analysed. The aim of the project was to enhance coordination between the Social Services and the Swedish National Board of Institutional Care in order to make the efforts more efficient. The project also employed a number of coordinators. LÄS MER

  4. 4. Early intervention and autism : Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS)

    Författare :Hampus Bejnö; Lise Roll-Pettersson; Sven Bölte; Lars Klintwall; Ulrika Långh; Corinna Grindle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Applied Behavior Analysis; Autism Spectrum Disorder; Early Intensive Behavioral Intervention; Learning Environment; Preschool; Autism; mångsidiga program; förskola; lärmiljö; tillämpad beteendeanalys; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The quality of the learning environment in preschool is of significant importance for children with autism spectrum disorder (ASD). However, very limited research has addressed how this environment can be improved. LÄS MER

  5. 5. Children's Vocabulary Development : The role of parental input, vocabulary composition and early communicative skills

    Författare :Christine Cox Eriksson; Eva Berglund; Ulla Sundberg; Ulla Ek; Susan Ellis Weismer; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; child language; vocabulary development; parent-child interaction; parental input; vocabulary composition; CDI; SECDI; CLAN; grammar; lexical-grammar relationships; communicative gestures; Sweden; specialpedagogik; Special Education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine the early vocabulary development of a sample of Swedish children in relation to parental input and early communicative skills. Three studies are situated in an overall description of early language development in children. LÄS MER