Sökning: "doktorsavhandling sociala processer"

Visar resultat 1 - 5 av 124 avhandlingar innehållade orden doktorsavhandling sociala processer.

  1. 1. ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools

    Författare :Joakim Strindberg; Paul Horton; Robert Thornberg; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; participant roles; social status; inclusion; exclusion; social stigmatisation; social marginalisation; loneliness; school context; social ecology; mobbning; deltagarroller; social status; inkludering; exkludering; social stigmatisering; social marginalisering; ensamhet; skolkontext; social ekologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and deepen the understanding of pupils’ experiences of bullying and their reflections on why bullying may occur and be maintained in school, despite pupils’ understanding that bullying is wrong. This aim is examined in four articles. LÄS MER

  2. 2. Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

    Författare :Pernilla Kallberg; Gunilla Sandberg; Anders Garpelin; Anne Lillvist; Inge Johansson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social relationships; transitions; didactic; collaboration; starting school; social representations; sociala relationer; övergångar; didaktik; samverkan; skolstart; sociala representationer; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskol-lärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer

    Författare :Jenny Rosendahl; Jenny Wilder; Mara Westling Allodi; Jens Ineland; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intellectual disability; participatory action research; citizenship; participation; situated learning; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : To achieve citizenship, all citizens need to be able to make their voices heard. Policy and practice in the welfare society stress that all citizens should be included, but in reality, young adults who have intellectual disabilities (ID) are often excluded. LÄS MER

  4. 4. Tre perspektiv på förväntningar och förändringar i samband med införande av informationssystem

    Författare :Klas Gäre; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; implementering; IS; meningsskapande; makt; normer; interaktion; handlingsprogram; förhandlingar; förväntningar; förändringar; sociala processer; aktörer; handling; organisering; strukturisering; aktörsnätverk; Computer science; Datavetenskap; Economic Information Systems; Ekonomiska informationssystem; Informatics; computer and systems science;

    Sammanfattning : Vad är det vi inte upptäcker i implementeringsprojekt? Varför? Vilka är skälen till oväntade och oplanerade konsekvenser? Det finns inga enkla samband mellan satsningar på IT och t ex produktivitet. För att bättre förstå dessa samband behövs begrepp och teorier för att beskriva dem. LÄS MER

  5. 5. Att bli, att vara och att ha varit : Om ingångar i och utgångar ur Jehovas vittnen

    Författare :Pernilla Liedgren Dobronravoff; Hans Swärd; Olsson Lars; Pål Repstad; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; New Religions; exclusion; inclusion; Sociology; Moderna religionsbildningar; utgångar; ingångar; Jehovas vittnen; processer; Sociologi; Jehovas vittnen; Health and Welfare; Social work; Sociology of religion; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : This dissertation seeks to describe and investigate the entering and leaving of a highly structured and hierarchical religious community, exemplified in this case by the Jehovah's Witnesses. The respondents in this study were chosen from both active members of the Jehovah's Witnesses in Sweden and those who have left the organisation for personal reasons. LÄS MER