Sökning: "distansutbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 12 avhandlingar innehållade ordet distansutbildning.

  1. 6. Hallå! Jag känner mig ensam här! : En studie om studieovana studenters interaktion på ett webbaserat diskussionsforum

    Författare :Marie Mörndal; Esbjörn Segelod; Jan Löwstedt; Stefan Hrastinski; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; diskusssionsforum; distansutbildning; interaktion; Business studies; Företagsekonomi; industriell ekonomi och organisation; Industrial Economics and Organization;

    Sammanfattning : The Internet offers a variety of ways to acquire knowledge. Universities all over the world have embraced the Internet's potential for web-based learning. This development requires new competences for students and teachers. LÄS MER

  2. 7. Flexibel utbildning - för vem? : Framgångsfaktorer i en universitetskurs

    Författare :Ulf Olsson; Bo Dahlin; Hugo Wikström; Yngve Nordkvelle; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Open distance learning; Prediction of study success; Study approaches; ; Distance education; Flexible learning; Higher education; Learning strategies; Distansutbildning; Flexibelt lärande; Flexibel utbildning; Förutsägelse av studieresultat; Högre utbildning; Studiemönster; ; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : Open and flexible learning can offer the prospective student a smorgasbord of possible learning activities. This study will investigate if this form of education really suits all students through an examination of relevant factors such as learning process expectations, attendance motives, study approaches (Biggs SPQ), communication initiative, expectation-based study and, finally, background variables such as socioeconomic status. LÄS MER

  3. 8. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser : datorstödd flexibel utbildningsmiljö för gymnasiestuderande

    Författare :Rose-Marie Olsson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; datorstödd distansutbildning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om betydelsen av kontexten för lärandepro-cesser i datorstödd flexibel utbildning. Syftet är att utveckla kunskap om hur studerande i en gymnasieutbildning upplever och agerar i en datorstödd flexibel utbildningsmiljö och hur den upplevda kontexten påverkar de studerandes lärandeprocesser. LÄS MER

  4. 9. Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser

    Författare :Rose-Marie Olsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; IT-supported distance education; Datorstödd distansutbildning; Computer-supported distance education contextual phenomena in education flexible learning; flexibel utbildning; flexibelt lärande; IT-stödd distansutbildning; kontextuella utbildningsfenomen; Computer-assisted education; Datorstödd undervisning;

    Sammanfattning : This thesis is about the importance of context to learning processes in computer-supported flexible education. The purpose is to develop knowledge about how students in an upper secondary class experience and act in a computer-supported flexible educational environment and how the experienced context affects the students' learning processes. LÄS MER

  5. 10. Brandmannautbildning på distans, en het fråga : om utmaningar, motsättningar och förändringar vid implementering av distansutbildning

    Författare :Robert Holmgren; Ola Lindberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Firefighter training; online vocational training; learning processes; instructor roles; activity theory; contradictions; Brandmannautbildning; nätbaserad yrkesutbildning; lärprocesser; instruktörsroller; aktivitetsteori; kontradiktioner; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : In recent years, distance courses combining online studies with physical meetings on campus have become increasingly common as an alternative to regular campus courses, even in vocational training programs with extensive practical skills components. This thesis is focused on the implementation of distance firefighter training in Sweden and the ways in which this intervention has affected training activities and participants, as well as on the impact that historical and contextual training aspects have had on the implementation process. LÄS MER