Sökning: "diskursanalys"

Visar resultat 11 - 15 av 139 avhandlingar innehållade ordet diskursanalys.

  1. 11. Språkets makt : en studie av vårdpersonals tal om psykiatriska patienter och brukare

    Författare :Kristina Eivergård; Ove Hellzén; Ingela Enmarker; Ulrika Hörberg; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Content Analysis; Discourse Analysis; Femininity; Foucault; Language Masculinity; Nursing; Patients; Power; Psychiatry; Social Constructionism; brukare; diskursanalys; femininitet; Foucault; innehållsanalys; maskulinitet; makt; omvårdnad; patienter; psykiatri; socialkonstruktionism; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation was to critically examine, based on three selected psychiatric care environments, how healthcare staff talk about patients and users with a focus on how notions of gender are produced and reproduced during rounds and in reportings.Reportings and rounds are daily activities in almost all healthcare practices. LÄS MER

  2. 12. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  3. 13. Around the Screen : Computer activities in children’s everyday lives

    Författare :Pål André Aarsand; Karin Aronsson; Michael Tholander; David Middleton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ethnography; Activity frames; Computer activities; Identities; Digital technology; Classroom; family; Social interaction; Everyday life; Children; barn; datoraktivitet; digital teknologi; diskursanalys; familj; identitet; skola; social; interaktion; vardagsliv; Children; Barn;

    Sammanfattning : The present ethnography documents computer activities in everyday life. The data consist of video recordings, interviews and field notes, documenting (i) 16 students in a seventh grade class in a computer room and other school settings and (ii) 22 children, interacting with siblings, friends and parents in home settings. LÄS MER

  4. 14. Att bli miljömedveten : Perspektiv på miljöhandbokens textvärld

    Författare :Elinor Adenling; Kerstin Holmlund; David Hamilton; Leif Östman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; miljömedvetenhet; miljövänlig livsstil; discourse analysis; ecological modernization; governmentality; risk society; diskursanalys; handböcker; ekologisk modernisering; styrbarhetsmentalitet; risksamhälle; environmental consciousness; environment-friendly life-style; handbooks; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation is the study of environmental consciousness as a discursive educational project. The empirical material consist of 18 environmental handbooks that have been published in Sweden during the years 1976-2007 of which 13 appeared between 1988 and 1995. LÄS MER

  5. 15. Namnval som social handling : Val av förnamn och samtal om förnamn bland föräldrar i Göteborg 2007–2009

    Författare :Emilia Aldrin; Catharina Nyström Höög; Staffan Fridell; Terhi Ainiala; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; onomastics; socio-onomastics; naming; personal names; first names; socio-linguistics; identity; social positioning; discourse analysis; onomastik; socioonomastik; namngivning; personnamn; förnamn; sociolingvistik; identitet; social positionering; diskursanalys; Swedish language; Svenska språket; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : The aim of this doctoral thesis is to examine how parents in Sweden at the beginning of the twenty-first century use the process of naming as a resource to contribute to the creation of various identities for both themselves and their child. It is based on a two-component study — a postal survey and qualitative group interviews, both conducted in the city of Göteborg, Sweden — and includes parents with children born during 2007 and 2008. LÄS MER