Sökning: "diskursanalys pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden diskursanalys pedagogik.

  1. 1. Samtal om barn och pedagogisk dokumentation i förskolan som bedömningspraktik : En diskursanalys

    Författare :Lise-Lotte Bjervås; Ingrid Pramling Samuelsson; Maj Asplund Carlsson; Per Lindqvist; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att bli miljömedveten : Perspektiv på miljöhandbokens textvärld

    Författare :Elinor Adenling; Kerstin Holmlund; David Hamilton; Leif Östman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; miljömedvetenhet; miljövänlig livsstil; discourse analysis; ecological modernization; governmentality; risk society; diskursanalys; handböcker; ekologisk modernisering; styrbarhetsmentalitet; risksamhälle; environmental consciousness; environment-friendly life-style; handbooks; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation is the study of environmental consciousness as a discursive educational project. The empirical material consist of 18 environmental handbooks that have been published in Sweden during the years 1976-2007 of which 13 appeared between 1988 and 1995. LÄS MER

  3. 3. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  4. 4. Kommunen - en part i utbildningspolitiken?

    Författare :Ann Quennerstedt; Tomas Englund; Ulf P Lundgren; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; municipality; equivalence; educational policy; decentralisation; school governance; curriculum theory; discourse analysis; kommuner; likvärdighet; utbildningspolitik; decentralisering; läroplansteori; diskursteori; diskursanalys; skolans styrning; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on the municipality (the local authority) as a participant in Swedish educational policy. The reform of school governance in the 1990s, gave municipality wider authority in the educational field and a greater responsibility for education. LÄS MER

  5. 5. Skolans tillfälliga bakdörr? : en studie om den särskilda undervisningsgruppen i relation till skolans inkluderande uppdrag

    Författare :Vicktoria Westerberg; Eva Silfver; Josef Fahlén; Eva Alerby; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse analysis; inclusion; segregated settings; special educational needs; special teaching group; diskursanalys; inkludering; särskiljande åtgärder; specialpedagogik; särskild undervisningsgrupp; education; pedagogik; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Although the Swedish compulsory school’s mission is inclusive, there are segregated settings available for students in need of special needs education. The special teaching group is such a setting, and according to the Education Act (SFS 2010:800, 3 chap. 11§) possible to apply when there are special reasons. LÄS MER