Sökning: "diskurs"

Visar resultat 11 - 15 av 167 avhandlingar innehållade ordet diskurs.

  1. 11. Beyond Education and Society : On the Political Life of Education for Sustainable Development

    Författare :Stefan L. Bengtsson; Leif O. Östman; David O. Kronlid; Karin Hjälmeskog; Thomas Popkewitz; Sharon Todd; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; ESD; environmental education; Education for Sustainable Development; sustainability; policy; education policy; globalisation; globalization; hegemony; discourse; space; antagonism; political; politics; temporality; beyond; mutation; rhizome; rhizomic; play; Laclau; utbildning; UHU; miljöundervisning; utbildning för hållbar utveckling; hållbar utvecking; politik; policy; utbildningspolicy; globalisering; hegemoni; diskurs; antagonism; temporalitet; mutation; rhizome; spel; Laclau; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The objective of this dissertation is to develop a theoretical and analytical framework for understanding the political in education from a social and global perspective. With this objective in mind, it employs an empirical engagement and theoretical reflection on how this political can be seen to emerge in policy making on Education for Sustainable Development (ESD). LÄS MER

  2. 12. On lifelong learning as stories of the present

    Författare :Gun Berglund; David Hamilton; Ingrid Nilsson; Richard Edwards; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifelong learning; discourse; history of the present; stories; power knowledge; governmentality; the other; pathology; medicalisation; diskurs; berättelser; patologisering; medikalisering; livslångt lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis examines the discursive construction of lifelong learning in Swedish, Australian and American policy. Lifelong learning has an aura of apparent self-evidence which this study wishes to challenge by deconstructing the normalised truths in contemporary lifelong learning policies. LÄS MER

  3. 13. Ekonomisk tillväxtmotor : Mälardalsrådets konstruktion av regional utveckling

    Författare :Anna Boman; Peter Dobers; Magnus Linderström; Eva Friman; Johan Hedrén; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; regions; regional cooperations; regional development; sustainable development; Council of the Mälar Region; critical social science method; discourse; regioner; regionala samarbeten; regional utveckling; hållbar utveckling; Mälardalsrådet; kritisk samhällsvetenskaplig metod; diskurs; Business and economics; Ekonomi; Industriell ekonomi och organisation;

    Sammanfattning : As current capital accumulates in more flexible ways and is more often than before distinguished from national states, the options and possibilities for governments to control these financial flows change. Establishing regions and regional cooperation are seen as ways for governments to ensure continued economic growth. LÄS MER

  4. 14. Strategic moral communication : A metatheoretical and methodological response to the normative perspective on strategic communication

    Författare :Alicia Fjällhed; Institutionen för strategisk kommunikation; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; strategic moral communication; moral discourse analysis; discourse ethics; discourse analysis; strategic communication; ethics; morals; discourse; moral communication; moral; kommunikation; etik; diskursetik; diskurs; diskursanalys; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Strategic communication has long suffered from a reputation of immorality, often being conflated with derogatory terms such as sophistry and propaganda. Scholars in the social sciences have been trained to accept this moralizing idea of strategic communication as a normative point of departure, through influential theories such as Habermas’ discourse ethics and methodological approaches such as critical discourse analysis. LÄS MER

  5. 15. Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik

    Författare :Sara Folkman; Inge Johansson; Anne-Li Lindgren; Polly Björk-Willén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; diskurs; Reggio Emilia; Reggio Emiliainspirerad pedagogik; lyssnande; distans; reglering; dialog; meningsskapande; disciplinär styrning; pedagogisk dokumentation; pedagogisk miljö; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur olika aspekter av "lyssnande" tar sig uttryck i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik - även kallad "lyssnandets pedagogik". Genom intervjuer med nitton pedagoger och arton barn på sex förskolor undersöks lyssnandebegreppet utifrån tre huvudsakliga frågeställningar: Hur gestaltar sig själva lyssnandeakten - det vill säga vad konstituerar enligt pedagogerna ett lyssnande förhållningssätt och hur beskriver barnen sina upplevelser av att lyssna och vara lyssnad till i en förskolekontext; hur visar sig barnens röst - vilka av barnens alla olika intressen får gensvar och vilka får det inte, samt vad är det enligt pedagogerna "möjligt att tänka" i en Reggio Emiliakontext. LÄS MER