Sökning: "dilemma perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade orden dilemma perspektiv.

  1. 1. The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School : Young people’s perspectives and public health discourses

    Författare :Sofia Kvist Lindholm; Karin Zetterqvist Nelson; Karin Osvaldsson Cromdal; Vicky Coppock; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socio-emotional programs; manual-based programs; mental health; social and emotional wellbeing; prevention; health promotion; children’s perspectives; interviews; participant observation; Socio-emotionella program; manualbaserade program; psykisk ohälsa; prevention; hälsopromotion; barns perspektiv; intervjuer; deltagande observation;

    Sammanfattning : Over the past decades socio-emotional programmes have been implemented in schools worldwide. Depression in Swedish Adolescents (DISA) and Social and Emotional Training (SET) are two socio-emotional programmes being practised in Swedish schools. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på historiefilmslitteracitet : en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm

    Författare :Maria Deldén; Carola Nordbäck; Tomas Axelson; Ulf Zander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Historical film literacy; History education; History didactics; Feature film; Historical meaning making; Historical Culture; Aesthetic experience; Transaction; Upper secondary school; Historiefilmslitteracitet; historiedidaktik; historisk spelfilm; historiskt meningsskapande; historiekultur; estetiska lärprocesser; transaktion; gymnasiet; historiedidaktik; didactics of history; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The present study addresses what happens when historical feature film is used in history education. The purpose of this thesis is to develop new knowledge of historical film literacy through a study of the feature film's didactical potential in an educa­tional context. LÄS MER

  3. 3. Den fjärde kvadrantens dilemma : Kunskapsbedömning i en föränderlig historiekultur

    Författare :Per Gunnemyr; Per Eliasson; Arja Virta; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History education; history teachers; historical culture; historical thinking; historical knowledge; educational assessment; large-scale assessment;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to explore how history teachers in Swedish upper-secondary school perceive voluntary external tests in history. The study focuses on history teachers' perceptions of 1) the design of the tests, 2) the implementation of the tests, 3) the use of the tests and 4) the impact of the tests on their assessment practice. LÄS MER

  4. 4. Inre utlänningskontroll i Schengens Sverige : Dilemma i polisers arbete

    Författare :Sophie Hydén; Anna Lundberg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Polis; Inre utlänningskontroll; Utlänningskontroll; Schengen; Myndighetsutövning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i studien är den inre utlänningskontrollen och förutsättningarna härför. Inre utlänningskontroll syftar till att kontrollera att personer inte uppehåller sig i landet utan tillstånd respektive söka efter personer som ska lämna landet efter beslut om avvisning eller utvisning. LÄS MER

  5. 5. Att dansa i otakt med väljarna : Socialdemokraternas och Moderaternas strategiska bemötande av Sverigedemokraterna

    Författare :Jenny Kiiskinen; Sigrid Saveljeff; Björn Fryklund; Anders Sannerstedt; Jens Rydgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; radical right-wing populism; political strategies; liberal democracy; democratic dilemma; Sweden Demoerats; the Social Democratic party; the Conservative party; radikal högerpopulism; politiska strategier; liberal demokrati; demokratiskt dilemma; Sverigedemokraterna; Socialdemokraterna; Moderaterna; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Etablerade partiers strategiska bemötande av radikala högerpopulistiska partier (RHP-partier) står i fokus för avhandlingen. Syftet med avhandlingen är rekonstruktion och analys av innehållet i de etablerade partiernas strategiska bemötande av partier som anses utmana centrala principer inom den liberala demokratin, såsom pluralism och tolerans, och vars närvaro också anses skapa ett demokratiskt dilemma. LÄS MER