Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 669 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att tänka geografiskt i en digital undervisningsmiljö : En studie av högstadielärares kunskapsbas och användning av digitala verktyg i geografiundervisningen

    Författare :Sofie Nilsson; Gabriel Bladh; Ann-Britt Enochsson; Martin Kristiansson; Linnea Stenliden; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Geography education; geographical thinking; geographical analyses; digital tools; subject-specific digital tools; teachers’ knowledge base; TPACK; didactical model; geografididaktik; geografiskt tänkande; geografiska analyser; digitala verktyg; ämnesspecifika digitala verktyg; lärares kunskapsbas; TPACK; didaktisk modell; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This compilation licentiate thesis focuses on geography teaching in a digital teaching and learning environment in the Swedish secondary school. Departing from a subject-didactic perspective, the aim was to explore the relation between teachers’ knowledge base, choices and usage of digital tools and geography teaching. LÄS MER

  2. 2. Digitala distinktioner : Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

    Författare :Martin Danielsson; Ingegerd Rydin; Ebba Sundin; André Jansson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social class; youth culture; young men; media practices; digital media; everyday life; audience; Bourdieu; habitus; cultural capital; taste; lifestyle; social klass; ungdomskultur; unga män; mediepraktiker; digitala medier; vardagsliv; publik; Bourdieu; habitus; kulturellt kapital; smak; livsstil;

    Sammanfattning : This dissertation explores how social class matters in young men’s everyday relationship to digital media. The aim is to contribute to the existing knowledge about how young people incorporate digital media in their everyday lives by focusing on the structural premises of this process. LÄS MER

  3. 3. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  4. 4. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation

    Författare :Eva Mårell-Olsson; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Fredrik Paulsson; Lars Svensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personal development plans; PDP; digital; tool; participation; influence; identity work; identity construction; education; school; Individuella utvecklingsplaner; digital; verktyg; delaktighet; inflytande; identitetsarbete; identitetskonstruktion; utbildning; skola; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER

  5. 5. "Please Mind the Grey Digital Divide" : An Analysis of Digital Public Policies in Light of the Welfare State (Sweden and Greece)

    Författare :Sofia Alexopoulou; Joachim Åström; Martin Karlsson; Elin Wihlborg; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grey digital divide; welfare regimes; digital public policies; digital technologies; older people;

    Sammanfattning : This thesis examines the grey digital divide and digital policies in the divergent welfare regimes of Sweden and Greece. The grey digital divide is a serious problem not only for the individual but also for society. The grey digital divide signifies the inability of older people to utilize digital technology. LÄS MER