Sökning: "digital läromedel"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden digital läromedel.

  1. 1. Läromedel i praktiken : Läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet

    Författare :Tomas Widholm; Hans Nilsson; Anna Johnsson Harrie; Kjell O. Lejon; Geir Skeie; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Religious Education; Teaching materials; Use of teaching materials; Textbook; Secondary school; Teachers; Frame factors; Digital equipment; Classroom observations; Religionskunskap; Religionsdidaktik; Läromedel; Läromedelsbruk; Lärobok; Gymnasieskolan; Lärare; Ramfaktorer; Digitalisering; Klassrumsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka läromedelsbruk i religionskunskap på den svenska gymnasieskolan. Studien argumenterar för en vid förståelse av vad som kan betraktas vara läromedel.Resultaten visar att lärare använder en mångfald av läromedel. Förutom läroboken används olika typer av texter. LÄS MER

  2. 2. Unpacking Digital Game-Based Learning : The complexities of developing and using educational games

    Författare :Björn Berg Marklund; Per Backlund; Henrik Engström; Anna-Sofia Alklind Taylor; Kristine Jørgensen; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Educational games; Digital Game-Based Learning; case study; games in education; Humaniora-samhällsvetenskap; Humanities and Social sciences; Technology; Teknik; Interaction Lab ILAB ; Interaction Lab ILAB ;

    Sammanfattning : Digital game-based learning has traditionally been examined from an ‘artefact-centric’ perspective that focuses on understanding how game design and principles of learning are, or can be, intertwined. These types of examinations have resulted in many descriptions of games’ educational potential, which has subsequently led to many types of arguments for why games should be used more extensively in formal education. LÄS MER