Sökning: "didaktik prov"

Visar resultat 1 - 5 av 19 avhandlingar innehållade orden didaktik prov.

  1. 1. Kemiämnets normer och värden : Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter

    Författare :Marie Ståhl; Caroline LIberg; Anita Hussenius; Cathrine Hasse; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Apparatus of bodily production; bildung; Cartesian thoughts; critical didactics perspective; democracy; deliberative communication; embodied science teaching; emotions; empowering; engagement; epistemological community; evaluative language resources; feminist theories; feminist figurations; involvement; subject positions; performativity theory; semantic framework Appraisal; stereotyped dichotomies; students’ attitudes; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to examine the conditions for democratic bildung-oriented education for students in the school science discourse. This is something that the Swedish curriculum is based on and thereby the education should develop students' capacity for social, political and cultural awareness. LÄS MER

  2. 2. Vad kommer på provet? : Gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap

    Författare :Tobias Jansson; Lars Petterson; Curt Räftegård; Johan Samuelsson; Gunilla Näsström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment practices; tests; knowledge; upper secondary school; frame factors; Bloom s revised taxonomy; bedömning; prov; kunskaper; gymnasielärare; provpraxis; Blooms reviderade taxonomi; ramfaktorer; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Civics; Samhällsvetenskap; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the assessment practices of civics teachers in upper secondary school. The main purpose is to analyze, using Bloom’s revised taxonomy, which kind of knowledge civics teachers test in their written test examinations. The analyses show that they mainly test factual and conceptual knowledge. LÄS MER

  3. 3. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar

    Författare :Sanna Wettergren; Viveca Lindberg; Astrid Pettersson; Anders Jönsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; thought collective; thought style; formative assessment; assessment for learning; mathematical knowing; professional development; tankekollektiv; tankestil; formativ bedömning; matematikkunnighet; kollegialt lärande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken – en studie om läromedel och nationella prov : [The Concept of Proportionality in the Swedish Upper Secondary School Mathematics – a Study of Textbooks and National Examinations]

    Författare :Anna L.V. Lundberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Proportion; upper secondary school; textbooks; national course tests; curriculum; ATD; The anthropological theory of the didactics; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison Nyckelord sv : Proportionalitets begreppet; proportionalitet; Matematik A; gymnasiet; läromedel; nationella prov; läroplaner; Lpf 94; ATD; reguladetri; saknat värde; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison;

    Sammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Prov och bedömning i samhällskunskap : En analys av gymnasielärares skriftliga prov

    Författare :Christina Odenstad; Astrid Pettersson; Kenneth Nordgren; Malin Stegmann McCallion; Agneta Bronäs; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; test; assessment; social science; didactic; curriculum; prov; bedömning; samhällskunskap; ämnesdidaktik; läroplan; kunskapssyn; ämnessyn; trappstegstänkande; studie- och yrkesförberedande program; Political science; Statsvetenskap; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : This study focuses on tests and assessment in social science in the upper secondary school in Sweden. Testing has an effect on how students learn and on the information and knowledge they retain. Different forms of examination encourage different styles of learning and the type of test used also influence the perception students have on a subject. LÄS MER