Sökning: "didaktik geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden didaktik geografi.

  1. 1. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi

    Författare :Patrik Magnusson; Gabriel Bladh; Hans Olof Gottfridsson; Mikael Ring; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subject-specific understanding; reflection; preparedness-subject; kunskap; everyday life; teacher agency; professional autonomy; curriculum making; ämnesförståelse; reflektion; beredskapsämne; kunskap; vardag; läraragens; frirum; medskapande; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Distorted natures : Shifting ideologies of nature in Swedish geography school textbooks 1866-2012

    Författare :Sebastian Djup; Mitchell Donald; Ann Grubbström; Jonas Almqvist; Scott Kirsch; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; nature; ideology; ideologies of nature; production of nature; geography school textbooks; geography education geografididaktik ; curriculum studies didaktik ; Geography; Geografi;

    Sammanfattning : Historically, nature has worked and functioned as a powerful idea. Therefore, this thesis provides a historical account of how ideologies of nature have been articulated and transformed in Swedish geography school textbooks (secondary and upper secondary level) from 1866 to 2012. LÄS MER

  3. 3. Differentiation, didactics and inequality: How rich and poor populations are educatied for sustainability

    Författare :Linus Bylund; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; biopolitics; didactics; differentiation; ESD; geography of education; inequality; ; education for sustainable development;

    Sammanfattning : In recent decades, education for sustainable development (ESD) has gained prominence as an urgent educational imperative. Although ESD is championed by UNESCO as contributing to a just, and sustainable future, the question remains open whether it is possible to address all of humanity in a just and equitable manner in a highly unequal world. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers presentationer av relationer mellan miljö och människor – en studie om utbildning för hållbar utveckling

    Författare :Kajsa Nerdal; David O Kronlid; Kjell Haraldsson; Eva Friman; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Relations; Education for Sustainable Development; Environment; Humanity; Participatory Modeling; Complexity; Relationer; Utbildning för hållbar utveckling; Deltagande modellbygge; Pluralism; Social and Economic Geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : This study investigates how upper secondary school students constitute relations between the environment and humanity. The aim of the study is to analyse relations that emerge between and within the Earth´s major systems (humanity included) and how these relations are composed when students are faced with a fictional decision of consuming a pair of jeans. LÄS MER

  5. 5. Knowledge, Value and Personal experience : Upper secondary students' resources of supporting reasons when arguing socioscientific issues

    Författare :Nina Christenson; Hans-Olof Höglund; Shu-Nu Chang Rundgren; Lars Nyberg; Anders Arnqvist; Jenny Lewis; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socioscientific issues; informal agumentation; SEE-SEP model; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Biology; Biologi;

    Sammanfattning : This thesis focuses on upper secondary students’ use of resources in their supporting reasons when arguing socioscientific issues (SSIs). The skills of argumentation have been emphasized in science education during the past decades and SSIs are proven a good context for learners to enhance skills of argumentation and achieve the goal of scientific literacy. LÄS MER