Sökning: "didaktik fenomenologi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden didaktik fenomenologi.

  1. 1. "Som att hålla tiden i sin hand": Didaktiskt perspektiv på muntligt berättande

    Författare :Ola Henricsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Muntligt berättande; Didaktik; Storytelling; Teaching; Pedagogisk takt; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Storytelling is deeply interwoven with the act of teaching and learning. Teachers tell stories and anecdotes within their everyday teaching practice. LÄS MER

  2. 2. Tillägnandet av vårdvetenskaplig kunskap : reflexionens betydelse för lärandet

    Författare :Margaretha Ekebergh; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reflexion; vårdvetenskap; didaktik; vårdpedagogik; lärande i teori och praxis; fenomenologi; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande forskning tar sin utgångspunkt i problematiken kring lärandet av vårdvetenskaplig kunskap i teori och praxis med fokus på reflexionens betydelse för lärandet. Forskningens teoretiska perspektiv är vårdvetenskap med inriktning mot vårdvetenskapens didaktik, medan fenomenologi och livsvärldsteori utgör kunskapsteoretiska utgångspunkter samt struktur för metod och empiriskt genomförande. LÄS MER

  3. 3. Critical Thinking in Scholarship: : Meanings, Conditions and Development

    Författare :Eva Brodin; Lennart Svensson; Åsa Lindberg-Sand; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical thinking; scholarship; higher education; hermeneutic phenomenology; epistemology; educational philosophy; history of philosophy; Education; Pedagogik; Theory of science; Vetenskapsteori; Pedagogik; Pedagogics; Pedagogy and didactics; Phenomenology; Hermeneutic Phenomenology; Higher Education; Critical Thinking; Scholarship; Fenomenologi; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to explore the phenomenon of critical thinking in scholarship as regards its meanings, conditions, and development using a hermeneutic phenomenological approach. This exploration takes its departure in ancient Greece, following a historical movement of the phenomenon up to present day perspectives on critical thinking, revealing a range of different meanings and conditions. LÄS MER

  4. 4. Handledning för vårdare - ett lärande möte utifrån patientens värld

    Författare :Bengt-Olof Petersson; Margaretha Ekebergh; Reet Sjögren; Karin Dahlberg; Elisabeth Severisson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; vårdvetenskap; didaktik; fenomenologi; handledande arbetssätt; handledning; livsvärldsteori; reflektion; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : The present research study is a supervision project which was carried out between 2004-2006.  The overall aim of the research was to investigate how caring science supervision can support carers in integrating caring science and can contribute to a constructive way of integrating caring science knowledge with praxis. LÄS MER

  5. 5. Självbilder och jagkonstitution

    Författare :Eva Mark; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Fenomenologi; Sjävlbilder; Jagkonstitution; Pragmatism; vardagskunskap;

    Sammanfattning : Jag har i denna avhandling studerat olika former självbilder. Jag har därvid utgått från en vid definition av begreppet 'självbild': en självbild är ett resultat av att en person riktar någon form av förstapersonsperspektiv mot sig själv. Utifrån denna vida definition av självbilder finns det en rad olika arter av självbilder. LÄS MER