Sökning: "didaktik biologi"
Visar resultat 1 - 5 av 25 avhandlingar innehållade orden didaktik biologi.
1. Socioscientific argumentation : Aspects of content and structure
Sammanfattning : Socioscientific argumentation has shown to be a feasible educational framework for promoting citizenship and for cultivating scientific literacy. However, there are several aspects of this educational framework that have been shown to be problematic. LÄS MER
2. Lärares beskrivningar av evolution som undervisningsinnehåll i biologi på gymnasiet
Sammanfattning : Biological evolution is part of the syllabi for Biology and Science in Swedish upper secondary school. In the syllabi, evolution is not only presented as a topic in Biology courses, but is also regarded as a unifying theme. The teacher has a fundamental role in deciding how the national curriculum is translated into the educational situation. LÄS MER
3. En didaktisk studie av kunskapsinnehåll i biologi på universitetet : Med genbegreppet som exempel
Sammanfattning : This thesis is about knowing in biology in higher education and research. The gene concept is used as an example of knowledge content that is common to both biological research and education. The purpose is to study how knowing about the gene is expressed in different forms of knowledge contexts at the university. LÄS MER
4. Epistemisk drift : Genbegreppets rörelser i några av forskningens och undervisningens texter i biologi
Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att utveckla förståelsen för relationen mellan den kunskap som tas fram i forskning i biologi och den kunskap som det sedan undervisas om, i kurser på universitetet. Arbetet i denna uppsats är begränsat till den del av forskning och undervisning som är inriktad mot användningen av vetenskapliga begrepp i texter, och vilka innebörder användningarna leder till. LÄS MER
5. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet
Sammanfattning : Bakgrund Syftet med denna avhandling är att få veta mer om hur elever skapar mening i mötet med innehållet i skolans naturvetenskap. De resultat som presenteras i avhandlingen är resultat som visar hur eleverna uttrycker sig under utvalda interaktioner från naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER
