Sökning: "didaktik - struktur i undervisningen"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden didaktik - struktur i undervisningen.
1. Relationer eller operationer - två sidor av samma mynt : Elevers utforskande av en del-helhetsmodell som redskap för att urskilja relationer i additiva strukturer
Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att pröva en specifik strukturell modell som stöd för elevers utforskande av relationer mellan tal i additiva strukturer även när negativa tal är inkluderade. En intention är att resultatet ska kvalificera undervisningen och utgöra ett stöd vid planering och genomförande av en undervisning avseende ekvationer med additiv struktur utifrån algebraisk undervisning som alternativ till att i första hand finna en lösning med stöd av regler och procedurer. LÄS MER
2. Chemistry: content, context and choices : towards students' higher order problem solving in upper secondary school
Sammanfattning : Chemistry is often claimed to be difficult, irrelevant, and uninteresting to school students. Even students who enjoy doing science often have problems seeing themselves as being scientists. This thesis explores and challenges the negative perception of chemistry by investigating upper secondary students’ views on the subject. LÄS MER
3. Berättelseskrivande i skolan : Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. LÄS MER
4. Lyhördhet : studenters uppfattning av lyhördhet i omvårdnad och utbildning
Sammanfattning : The word lyhördhet has its origin in Danish and exists only in the Nordic languages. In this summary the Swedish word is used in italics without translation. LÄS MER
5. Genus och utbildning : ekonomisk-historiska studier i kvinnors utbildning ca 1870-1970
Sammanfattning : The thesis is divided into three sections. The first, “From an education market to public education. The Swedish girls’ school 1874-1962”, deals with the integration of girls’ secondary education into the public education system, as well as with the strengthening and weakening of this special, gender-coded education. LÄS MER