Sökning: "dialoger"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade ordet dialoger.

  1. 1. Den (över)levande demokratin : En idékritisk analys av demokratins reproducerbarhet i Robert Dahls tänkta värld

    Författare :Karin Olsson; Jörgen Hermansson; Sverker Gustavsson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reproducible Democracy; Robert A. Dahl; Values of Democracy; Democratic Institutions; Democratic Man; Dialogues.; Reproducerbarhet; Robert A. Dahl; Demokrativärden; Demokratiska institutioner; Individ; Dialoger; Political science; Statsvetenskap; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : Abstract Olsson, Karin (2009). Den (över)levande demokratin. En idékritisk analys av demokratins reproducerbarhet i Robert Dahls tänkta värld. (Sustainable Democracy. LÄS MER

  2. 2. Lärares ledarskap som möjliggörande och begränsande i mötet med ’alla’ barn : En deltagarorienterad studie

    Författare :Maria Olsson; Diana Berthén; Gun-Marie Wetso; Mara Westling Allodi; Lars Holmstrand; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers’ leadership; special education; children in special needs; children in different needs; complexity; tensions; learning; discipline; interests; participatory-oriented research; research circle; dialogues; democratic knowledge processes; lärares ledarskap; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; barn i olika behov; komplexitet; spänningar; lärande; dsiciplinering; intressen; deltagarorienterad forskning; forskningscirkel; dialoger; demokratiska kunskapsprocesser; specialpedagogik; Special Education; Education and Learning;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to, based on teachers’ experiences, describe and analyse meanings of teachers’ leadership in general, and in relation to children in need of special support in particular. The study was carried out within the tradition of participatory-oriented research, a research circle. LÄS MER

  3. 3. Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger : Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dialog; samspel och lärande; datorstött samarbetslärande; nätbaserat lärande; kollektivt lärande; interaktivt lärande; lärande kommunikation;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. LÄS MER

  4. 4. Breakdown situations in dialogues between humans and socially intelligent agents

    Författare :Maitreyee Tewari; Helena Lindgren; Kai-Florian Richter; Olov Engwall; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Dialogues; Breakdown Situations; Focus Shift; Human-Centric Artificial Intelligence; Engeström’s Activity Triangle; We-Intention; Argumentation-Based Dialogues; Grice’s Cooperative Principle; Communicative Functions; Wizard-of-Oz; User Studies; Thematic Analysis; Sequence Organisation; Computer Science; datalogi;

    Sammanfattning : Dialogues between humans are complex due to the challenges in predicting how they will unfold as people may want to achieve different purposes. For instance, to act together, they co-create a common goal; to learn, they co-create knowledge; to build relationships, they share emotions and beliefs. LÄS MER

  5. 5. Samtal om samspel. Kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet

    Författare :Olle Zandén; Bengt Olsson; Airi Rovio Johansson; Petter Dyndahl; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment; criteria; music education; didactics; pedagogy; dialogical theory; upper secondary school; class room ensemble; rock and pop ensemble; teacher professionalisation; Musikvetenskap; Musikundervisning; Ensembler; Gymnasieskolan; Music ¡ Instruction and study; Education; Secondary; High schools;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse music teachers’ collegiate discourses on ensemble playing with regard to dialogically expressed criteria and conceptions of quality, and to relate these criteria and conceptions to the national governing documents for upper secondary ensemble education. The study has two theoretical perspectives, that is, a didactical perspective and a dialogical perspective. LÄS MER