Sökning: "dialog läsa"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden dialog läsa.

  1. 1. Användning av ledningsinformationssystem : en longitudinell studie av svenska storföretag

    Författare :Björn Thodenius; Center for Information Management (SE); []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Datorbaserade informationssystemsstöd för företagsledningen, finns det sådana? Är det någon som använder dem och kan de göra någon nytta? Ett område som varit föremål för ett stort intresse sedan början av 1990-talet är ledningsinformationssystem. I populärpressen kunde man läsa ett flertal framgångsartiklar om hur ledningen nu börjat använda dessa verktyg: ”Äntligen har det kommit ett verktyg som chefer och ledningspersoner kan använda för att styra och följa upp verksamheten, få bättre beslutsunderlag och erhålla aktuell information om företaget och dess omvärld”. LÄS MER

  2. 2. Brandvägg. Ord och handling i en yrkesutbildning

    Författare :Anna-Lena Göransson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational training; Vygotskij; Student-teacher interaction; Student interaction; Sociocultural perspective of learning; Problem based learning PBL ; Practice and theory; Patterns of language use; Patterns of participation; Learning environment; Languaging; Language use; Language and learning; Ethnography of speaking; Firefighters; Didactics; Class-room literacy; Dialogicity; Work-place literacy; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Brandmän; Svenska;

    Sammanfattning : Brandvägg describes how a group of firefighters, who consistently maintain that they are “practitioners and not theorists”, relate to various forms of language based knowledge and language based “knowledging” in their vocational training, which is based on problem based learning. From a sociocultural perspective to learning, and within the parameters of a didactic perspective with the focus on the students as learning language users, understanding is searched for what happens in the educational setting. LÄS MER

  3. 3. Varieties of Supernatural Experience : the Case of High-Functioning Autism

    Författare :Ingela Visuri; Pehr Granqvist; David Thurfjell; Olov Dahlin; Andreas Roepstorff; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Autism; religious cognition; supernatural experience; invisible agency; parasocial relations; embodiment; bracketed ethnography; participatory autism research; atypical cognition; Religion Theology; Religionsvetenskap Teologi; Historical Studies; Historiska studier; Innovative Learning;

    Sammanfattning : It is argued in the cognitive science of religion (CSR) that the empathic ability to ‘mindread’ others underpins  the experience of supernatural communication with gods, ghosts, and spirits. As autism is characterized by mentalizing difficulties, CSR scholars have expected autistic individuals would find supernatural agency incomprehensible. LÄS MER

  4. 4. Lyssnandets praktik : Medborgardialog, icke-vetande och förskjutningar

    Författare :Sofia Wiberg; Karin Bradley; Jonathan Metzger; Jonna Bornemark; Maria Hellström Reimer; KTH; []
    Nyckelord :citizen participation; political listening; unknowing; practical knowledge; ratio; intellectus; pactivity; medborgardialog; politiskt lyssnande; icke-vetande; praktisk kunskap; ratio; intellectus; paktivitet; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : I dialogforskning och planeringspraktik pekas det ofta på vikten av att skapa fler forum för att ”ge röst” till invånargrupper i syfte att skapa mer politiskt jämlika processer, stärka demokrati och social hållbarhet (Abrahamsson, 2015) samtidigt som mindre fokus sätts på de praktiker och vanor som avgör vad som kan höras. Det är en omöjlighet att lyssna på allt, ett lyssnande innebär därmed alltid ett sorterande där vissa saker får utrymme och annat blir bortsorterat (Palmås och von Bush, 2015). LÄS MER

  5. 5. Att lyssna till röster. Ett vidgat lyssnandebegrepp i ett didaktiskt perspektiv

    Författare :Kent Adelmann; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Syllabus for Swedish; Pedagogy and didactics; Teacher Education; Educational History; Talk in Interaction; Group Talks; Classroom Research; Listening Practice; Listening Instruction; Listening Research; Listening Theory; Meaning Determination; Semantics; Listening Reception; Rhetoric; Intertextuality; Reported Listening; Response; Context; Dialogue; Long-term Listening; Utterance; Mikhail Bakhtin; Voice; Pedagogik; didaktik; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ; Mikhail Bakhtin;

    Sammanfattning : This thesis has two points of departure and four main purposes. The first point of departure concerns the narrow perspective of the listening skill in Swedish. The first purpose is to show the lack of attention to the listening skill in research and mother tongue education in the Swedish compulsory school. LÄS MER