Sökning: "dialog läsa"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden dialog läsa.
1. Användning av ledningsinformationssystem : en longitudinell studie av svenska storföretag
Sammanfattning : Datorbaserade informationssystemsstöd för företagsledningen, finns det sådana? Är det någon som använder dem och kan de göra någon nytta? Ett område som varit föremål för ett stort intresse sedan början av 1990-talet är ledningsinformationssystem. I populärpressen kunde man läsa ett flertal framgångsartiklar om hur ledningen nu börjat använda dessa verktyg: ”Äntligen har det kommit ett verktyg som chefer och ledningspersoner kan använda för att styra och följa upp verksamheten, få bättre beslutsunderlag och erhålla aktuell information om företaget och dess omvärld”. LÄS MER
2. Brandvägg. Ord och handling i en yrkesutbildning
Sammanfattning : Brandvägg describes how a group of firefighters, who consistently maintain that they are “practitioners and not theorists”, relate to various forms of language based knowledge and language based “knowledging” in their vocational training, which is based on problem based learning. From a sociocultural perspective to learning, and within the parameters of a didactic perspective with the focus on the students as learning language users, understanding is searched for what happens in the educational setting. LÄS MER
3. Varieties of Supernatural Experience : the Case of High-Functioning Autism
Sammanfattning : It is argued in the cognitive science of religion (CSR) that the empathic ability to ‘mindread’ others underpins the experience of supernatural communication with gods, ghosts, and spirits. As autism is characterized by mentalizing difficulties, CSR scholars have expected autistic individuals would find supernatural agency incomprehensible. LÄS MER
4. Lyssnandets praktik : Medborgardialog, icke-vetande och förskjutningar
Sammanfattning : I dialogforskning och planeringspraktik pekas det ofta på vikten av att skapa fler forum för att ”ge röst” till invånargrupper i syfte att skapa mer politiskt jämlika processer, stärka demokrati och social hållbarhet (Abrahamsson, 2015) samtidigt som mindre fokus sätts på de praktiker och vanor som avgör vad som kan höras. Det är en omöjlighet att lyssna på allt, ett lyssnande innebär därmed alltid ett sorterande där vissa saker får utrymme och annat blir bortsorterat (Palmås och von Bush, 2015). LÄS MER
5. Att lyssna till röster. Ett vidgat lyssnandebegrepp i ett didaktiskt perspektiv
Sammanfattning : This thesis has two points of departure and four main purposes. The first point of departure concerns the narrow perspective of the listening skill in Swedish. The first purpose is to show the lack of attention to the listening skill in research and mother tongue education in the Swedish compulsory school. LÄS MER