Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Museipedagogik och erfarande

    Författare :Berit Ljung; Sven Hartman; Per Andersson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; museum education; experience; communication; transaction; John Dewey; museipedagogik; erfarande; kommunikation; demokrati; John Dewey; transaktion; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is intended to contribute to development of communicative frames of reference for museum education. Inspired by the philosopher John Dewey it seeks for new perspectives of the research problem – museum education and experience. LÄS MER

  2. 2. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen

    Författare :Monica Grape; Ulrika Bergmark; Niclas Ekberg; Sara Cervantes; Ulf Blossing; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; agency; digitalization; play; preschool; preschool teachers; professional learning; agens; aktionsforskning; digitalisering; förskola; förskollärare; lek; professionellt lärande; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER

  3. 3. Om skolvalsfrågans rättvisedimensioner : En pedagogisk-filosofisk analys

    Författare :Erik Gustavsson; Ninni Wahlström; Daniel Sundberg; Klas Roth; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school choice; justice; pragmatism; policy analysis; compulsory school; educational philosophy; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis explores how philosophical perspectives of justice can facilitate a critical discussion and a deepened understanding of the school choice issue and how it can be related to fundamental pedagogical ends of education, such as developing children´s autonomy and educating them to become democratic citizens. The methodological approach is based on John Dewey’s view of pragmatism, which argues for an experimental process of inquiry incorporating reflection on alternative lines of action. LÄS MER

  4. 4. Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer : en undersökning av lärande av kroppstekniker

    Författare :Joacim Andersson; Leif Östman; Marie Öhman; Håkan Larsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Experience; Body techniques; Body pedagogics; Learning; Meaning making; pragmatism; Sailing; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to theoretically explore and empirically analyse practical embodied knowledge in educational settings. In accordance to this aim an approach of body pedagogics is used in combination with classical pragmatism, using foremost William James’ and John Dewey’s concepts of experience, meaning, inquiry and habit. LÄS MER

  5. 5. Kritiskt tänkande som utbildningsmål : Från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning

    Författare :Leo Berglund; Eva Forsberg; Sverker Lundin; Joakim Landahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical thinking; higher education; pedagogical paradox; contradictions; Boltanski; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The goal of critical thinking in higher education is paradoxical, since it implies a form of education that both directs the student towards a pre-defined goal, and commands the student to be autonomous. This paradox is studied in four contexts, as to investigate what pedagogical contradictions the goal of critical thinking generates, and how they transform pedagogical thinking. LÄS MER