Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. The market hall revisited : Cultures of consumption in urban food retail during the long twentieth century

    Författare :Jenny Lee; Roger Qvarsell; Klas Nyberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Market hall; quality; consumption; cultures of consumption; urban culture; food retail; Saluhallar; kvalitet; konsumtion; konsumtionskulturer; städer; livsmedelshandel; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : In today’s consumption landscape the market hall is a place of luxury and authenticity. However, the idea of the market hall has changed several times during the nineteenth and twentieth centuries. LÄS MER

  2. 2. Sortiment inom detaljhandeln : studier inom detaljhandelsföretag av sortimentsstorlek och sammansättning samt vissa kostnads- och intäktssamband

    Författare :Curt Kihlstedt; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Ur Förord och Kapitel 2: Föreliggande arbete handlar om sortimentets struktur och funktion inom detaljhandeln och i viss utsträckning inom grosshandeln. Arbetet utgör den andra rapporten rörande en undersökning, som syftar till att belysa sammansättningen av detaljhandelsföretagens sortiment, variationer i denna sammansättning, den tänkbara effekten av dessa variationer på intäkter och kostnader inom olika företag samt motiven till sammansättningen och förändringar i denna. LÄS MER

  3. 3. Matematik? – Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rätt attityd. En studie av matematikinnehållande aktiviteter i lärlingsvux inom detaljhandeln

    Författare :Charlotte Arkenback-Sundström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores

    Författare :Johan Swahn; Åsa Öström; Micael Dahlén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :detaljhandel; konsumentbeteende; marknadsföring; reklam; semantik; sensorik; sensoriska beskrivningar; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER

  5. 5. Data-driven AI Techniques for Fashion and Apparel Retailing

    Författare :Chandadevi Giri; Ulf Johansson; Jenny Balkow; Xianyi Zeng; Sebastien Thomessey; Maria Riveiro; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Digitalization; artificial intelligence; fashion and apparel industry; churn prediction; sales forecasting; campaign analysis; data driven AI decision-making; 数字化,人工智能,服装产业,客户流失预测,销售预测,竞争分析,数据驱动的人 工智能决策; Digitalisation; intelligence artificielle IA; industrie de la mode et de l habillement; prédiction de désabonnement; prévision des ventes; analyse des promotions; Prise de décision par IA axée sur les données; Digitalisering; Artificiell intelligens; Modeindustrin; Churnprediktion; Försäljningsprognoser; Kampanjanalys; Datadriven AI; Beslutsstöd; Business and IT; Handel och IT; Textil och mode generell ; Textiles and Fashion General ;

    Sammanfattning : Digitalisation allows companies to develop many new ways of interacting with customers and other stakeholders. These digital interactions typically generate data that can be stored and later processed for different objectives. LÄS MER