Sökning: "det sociala nätverk"

Visar resultat 1 - 5 av 105 avhandlingar innehållade orden det sociala nätverk.

  1. 1. Det motsägelsefulla partnerskapet : En studie av utvecklingspartnerskap som organisationsform inom EQUAL-programmet

    Författare :Sofia Wistus; Lennart Svensson; Helena Klöfver; Lena Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Partnership; EQUAL; collaboration; development work; hierarchy; network; social exclusion; governance; Partnerskap; EQUAL; samverkan; organiseringsform; utvecklingsarbete; hierarki; nätverk; social exkludering; styrning; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to describe and analyse development partnership as an organisational form for governing and organising developmental work. The partnerships studied in this thesis are within the EU initiative EQUAL, aimed at combating discrimination and exclusion in working life and the labour market. LÄS MER

  2. 2. Det historiska fältet : Svensk historievetenskap från 1920-tal till 1957

    Författare :Ulf Håkan Gunneriusson; Frank Meyer; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; Historiography; Social Networks; Pierre Bourdieu; University History; Professors; Historia; Historiografi; Sociala nätverk; universitetshistoria; professorer; History subjects; Historieämnen; Historia; History;

    Sammanfattning : The present dissertation deals with the way in which social networks were used in order to affect Swedish Historical Science during a period of time stretching from the nffom’s to the nffrm’s. The applied perspective is inspired partly by the field analyses of French sociologist Pierre Bourdieu, and partly by the latest research concerning qualitative social networks. LÄS MER

  3. 3. Erkännandets Janusansikte : Det sociala kapitalets betydelse i arbetslivskarriärer

    Författare :Caroline Tovatt; Anders Neergaard; Anna-Liisa Närvänen; Aleksandra Ålund; Lennart Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Social capital; social networks; recruitment; working life; working life stories; Bourdieu; Socialt kapital; socialt nätverk; rekrytering; arbetsliv; arbetslivsberättelser; kvalitativ forskning; Bourdieu;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks de informella processerna i rekryteringen, speciellt innebörden av olika former av socialt kapital. I fokus står de värden som tillskrivs utbildningar, arbetslivserfarenheter och kontakter. Det uttrycks genom frågor som hur, var, vem och varför snarare än om lediga tjänster tillsätts via kontakter. LÄS MER

  4. 4. Etniskt entreprenörskap, sociala nätverk och konflikthantering: Fallstudie om assyriskt företagande i Sverige

    Författare :Feyyaz Kerimo; Mats Wilhelmsson; Lars Silver; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Immigrant entrepreneurship; Ethnic entrepreneurship; Informal economy; Formal economy; Social networks; Capital model and Conflict management.; Invandrarföretagande; Etniskt företagande; Informell ekonomi; Formell ekonomi; Sociala nätverk; Kapitalmodellen och Konflikthantering; Företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Huvudämnet för denna studie är de svårigheter som etniska entreprenörer möter för att etablera sina företag, hur och i vilken utsträckning de drar nytta av sina sociala nätverk, användningen av informella system och konflikthantering. Urvalet av studien består av assyriska entreprenörer som är verksamma inom olika sektorer i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Konsumtionsbeteende och sociala identiteter : om samspelet mellan konsument, subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål i friåknings- och downhillcykling

    Författare :Helena Lindahl; Agneta Marell; Jessica Eriksson; Helene Brembeck; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Konsumtionsbeteende; sociala identiteter; konsument; subkultur; upplevelserum; konsumtionsföremål; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om och skapa en ökad förståelse för hur konsumenter skapar och uttrycker sociala identiteter i samspel med subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål. Tidigare forskning om konsumtionsbeteende och sociala identiteter har i många fall fokuserat på antingen den enskilda konsumenten, gruppen (subkulturen), upplevelserummen eller konsumtionsföremålen eller i bästa fall kombinerat två av dimensionerna. LÄS MER