Sökning: "det handlar om samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 43 avhandlingar innehållade orden det handlar om samtal.

  1. 1. Public talk on personal troubles : A study on interaction in radio counselling

    Författare :Nataliya Thell; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; radio counselling; institutional interaction; psychotherapy; troubles talk; media discourse; conversation analysis; ethnomethodology; radiorådgivning; institutionellt samtal; psykoterapi; samtal om personliga bekymmer; mediediskurs; samtalsanalys; etnometodologi;

    Sammanfattning : The dissertation examines how personal troubles are talked about in an encounter with a professional on the public arena of radio broadcasting, where the professional has to meet the challenge of making professional advice not only useful for the person seeking help, but also relevant or interesting for the radio audience. The study explores the dynamic process of shaping an understanding of problematic experiences as it unfolds in the interactions on the radio and with radio listeners. LÄS MER

  2. 2. Mutor i det godas tjänst? : Biståndsarbetare i samtal om vardaglig korruption

    Författare :Joakim Thelander; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; white-collar crime; self-presentations; rhetoric; reported speech; quotations; petty corruption; narrative; morality; interviews; interaction; impression management; gifts; etiquette; discourse; economic crime; development; corruption; contrasts; constructionism; bribes; bribery; boundary-work; anticorruption; accounts; aid work; Criminology; Sociology; Social psychology; Kriminologi; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In this dissertation, corruption and bribery are investigated as social and moral, rather than economic, phenomena. The analysis concentrates on the ways in which Swedish and Danish aid workers describe their experiences of everyday or 'petty' corruption. LÄS MER

  3. 3. OM FRISKVÅRDSPEDAGOGIK I ARBETSLIVET. : EN O/RÄTTVIS BETRAKTELSE

    Författare :Ulf Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Friskvård; hälsopedagogik; folkhälsovetenskap; Foucault; hälsoprofilsbedömning; livsstil; arbetsmiljö; maktutövning; diskurs.; Public health science; Folkhälsovetenskap; Education; Pedagogik; Health and medical services in society; Hälso- och sjukvård i samhället; Other veterinary medicine; Övrig veterinärmedicin;

    Sammanfattning : I fokus för detta arbete står friskvård inom arbetslivet som pedagogisk praktik med hälsoprofilsbedömning, en metod för undersökning och påverkan av människors hälsostatus och hälsovanor, som konkret exempel. En bakgrund till detta är framväxten av insatser för folkhälsa och den ökade betoning av friskvård inom arbetslivet som skett inom såväl privat som offentlig sektor. LÄS MER

  4. 4. Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass

    Författare :Christina Aminoff; Karin Forslund Frykedal; Marianne Skoog; Catarina Schmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Nyckelord: förskoleklass; samtal; literacy; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskoleklassens verksamhet med fokus på lärares och barns handlingar i samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter. Centrala frågor i studien handlar om vad som händer i mötet mellan läraren och barnen och vilka förutsättningar för barns samtalande och skriftspråkande som skapas i interaktion mellan läraren och barnen i de lärarledda aktiviteterna. LÄS MER

  5. 5. Med ljus på boksamtal om skugga

    Författare :Anna Backman; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; variationsteori; förskola; naturvetenskap; barnböcker; boksamtal; skugga; fiktion;

    Sammanfattning : Den här är en variationsteoretisk studie som riktar fokus mot boksamtal om skugga i förskola. I förskola brukar inte läromedel och läroböcker användas, däremot förespråkas ofta barnböcker och berättelser för undervisning inom olika områden, bland annat för lärande om naturvetenskap. LÄS MER