Sökning: "design tänkande"
Visar resultat 6 - 10 av 25 avhandlingar innehållade orden design tänkande.
6. Situerad design för alla : till improvisationens lov
Sammanfattning : Visionen Design för Alla kan berikas genom att inriktningen på genomtänkta statiska lösningar kompletteras med ett design-för-alla-tänkande också för det dynamiska och situationsbundna. Själva görandet i stunden öppnar för nya möjligheter genom att handlingspotentialen och därmed även tillgängligheten bestäms i själva aktiviteten. LÄS MER
7. Vårdmiljö eller lärandemiljö? : om personer med autism inom vuxenpsykiatrin
Sammanfattning : The research field of the thesis is clinical adult psychiatry and it focuses on the treatment of patients with autism spectrum disorders. Before the publication of DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) in 1994 intellectually high-functioning patients with autism have not been included in diagnostic manuals and received appropriate treatment in adult psychiatry. LÄS MER
8. Storyboarding : Framing and Reframing Opportunities in the Front-Front end of Innovation
Sammanfattning : This research proposes that design and visual thinking in combination with narrative theory contribute to enhance knowledge of innovation processes and support managers in their work. In particular, the focus is on the use of Storyboarding to support a better definition of a project’s brief. LÄS MER
9. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation
Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER
10. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen
Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER