Sökning: "demokrati pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden demokrati pedagogik.

  1. 1. Museipedagogik och erfarande

    Författare :Berit Ljung; Sven Hartman; Per Andersson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; museum education; experience; communication; transaction; John Dewey; museipedagogik; erfarande; kommunikation; demokrati; John Dewey; transaktion; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is intended to contribute to development of communicative frames of reference for museum education. Inspired by the philosopher John Dewey it seeks for new perspectives of the research problem – museum education and experience. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning

    Författare :Barbro Gustafsson; Mats Lindahl; Lena Fritzén; Stein Dankert Kolstö; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didaktik; Naturvetenskap; Demokrati; Hållbar utveckling; Education; Pedagogik; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER

  3. 3. Mellan tradition, demokrati och marknad : - en analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket

    Författare :Sara Irisdotter Aldenmyr; Sven Hartman; Johanna Gustafsson Lundberg; Gunnel Colnerud; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher identity; democracy; school tradition; marketisation; school development; critical discourse analysis; discourse ethics.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the construction of teacher identity in the field of tension between teacher tradition, democratization and a free economic market. The main purpose is to analyze what aspects of teacher identity are constructed as teachers talk about ethical questions in their practice. LÄS MER

  4. 4. Medborgarpubliken och det offentliga rummet : om utbildning, medier och demokrati

    Författare :Carsten Ljunggren; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Demokrati på köpet? : Demokratisynen i svenska föreningshandböcker 1949–2010

    Författare :Niklas Hill; Petros Gougoulakis; von Essen Johan; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; associations; book history; civil society; democracy; handbooks; history; history of education; bokhistoria; folkbildning; folkrörelser; föreningar; civilsamhälle; demokrati; handböcker; utbildningshistoria; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur demokrati konstrueras och förmedlas i svenska föreningshandböcker under perioden 1949–2010. Civilsamhället beskrivs ofta som en demokratiskola. Denna uppfattning är emellertid omdiskuterad inom forskningen. LÄS MER