Sökning: "demokrati barn"
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden demokrati barn.
1. Rätt elev i rätt klass : Skola, begåvning och styrning 1910–1950
Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER
2. Leva och lära demokrati? : En etnografisk studie i två gymnasieprogram
Sammanfattning : The aim of this study is to acquire knowledge regarding democratic education in upper secondary school programmes with different gender and social class profiles. It covers the teaching in and about democracy, pupils’ power-positions and their attempts to affect routine school activities. LÄS MER
3. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen
Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER
4. Funktionshinder, samtal och självbestämmande : En studie av brukarcentrerade möten
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att ur ett medborgarskaps- och kommunikativt perspektiv undersöka och problematisera funktionshindrade ”brukares” självbestämmande i samtal som förs under s.k. brukarcentrerade teammöten organiserade av en vuxen- respektive en barn- och ungdomshabilitering. LÄS MER
5. Bara i Bon : En intervjustudie med 11-åringar om familj, fostran och dagligt liv
Sammanfattning : The thesis aims to describe, analyse and interpret the conditions of the upbringing process and the socialization process in a group of eleven-year-olds while the process is still ongoing, and to do this with the help of the eleven-year-olds? narrations about their families and about how the children themselves view their families and their upbringing. The research approach is inspired by phenomenology and hermeneutics. LÄS MER