Sökning: "delaktighet är allt"
Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade orden delaktighet är allt.
1. En bro mellan högstadiet och gymnasieskolans nationella program : elever med erfarenheter av det individuella programmet berättar
Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan att ha nått de kunskapsmål som krävs för att bli antagna till ett nationellt program på gymnasieskolan. Ett alternativ som i dessa sammanhang erbjudits elever är det individuella programmet, numera de fem introduktionsprogrammen. LÄS MER
2. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium
Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER
3. Samhälle, individ och ansvar : En studie om synen på arbetslöshet
Sammanfattning : The aim of the thesis is to highlight and to problematize conceptions of unemployment in Swedish society. The questions guiding my work have been: Which conceptions of unemployment emerge in society? How are these dealt with by the unemployed? Work on the thesis has been guided by a social constructionist approach. LÄS MER
4. Barns delaktighet i pediatrisk vård – perspektiv, erfarenheter och möjligheter till förändring utifrån barn med långvarig sjukdom
Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har patientens delaktighet fått en allt större uppmärksamhet i forskning, riktlinjer, lagar och klinisk vård. Men många barn känner sig inte delaktiga i sin vård. Vårdpersonal och föräldrar talar ofta över huvudet på barn och ofta förstår barnen inte vad de vuxna pratar om. LÄS MER
5. Självstyre eller samförvaltning? : problem och möjligheter utifrån en studie av världsarvet Laponia
Sammanfattning : Because of its importance for indigenous biodiversity and the local Sami culture, the Laponian area, in the north of Sweden, was declared a World Heritage Site Area by the UN organization UNESCO in 1996. Most of the area is protected because it encompasses national parks and nature reserves and is state owned, and, thus, managed by the County Administrative Board. LÄS MER